Rok osláv 130. výročia českej značky sa pomaly blíži k záveru. To je čas pripomenúť si ako vozidlá z Mladej Boleslavi postupne vyvíjali.
Ako všetci vieme, začalo sa to v roku 1895, kedy páni Laurin a Klement spustili výrobu bicyklov Slavia. Jej úspech postavil základ firmy a o štyri roky neskôr už Václav Laurin inovatívne obstaval pomocný spaľovací motor rámom kolesa a svetlo sveta uzrel takzvaný „motocyklet“, čiže dvojkolka s motorom.
Prvý automobil firma predstavila v roku 1905 a pomenovala ho Voiturette A. Ďalší dôležitý krok prišiel v roku 1925, kedy sa značka Laurin & Klement spojila so Škodovými závodmi v Plzni. Až do roku 1929 automobily niesli logá oboch spoločností, no potom sa na kapotách objavil už len slávny okrídlený šíp. Tridsiate roky priniesli dotvorenie produktovej palety a z modelových radov Popular, Rapid a Superb si určite vybral každý zákazník.
Zmena politickej situácie v povojnových rokoch znamenalo znárodnenie, no automobilka naďalej exportovala za západnými hranicami kde sa darilo vozidlám 1200 Sedan, 440 Spartak aj Octavia. V roku 1959 sa predstavil roadster Felicia, designová perla značky, ktorá je dnes ikonou medzi automobilmi. Éru automobilov novej koncepcie začala legendárna Škoda 1000 MB v roku 1964. Miliónty vyrobený automobil značky ŠKODA zišiel z výrobného pásu 29. augusta 1973. Bola to Škoda 110 LS, ktorú vidíte aj na obrázku. Nasledujúca zmena konceptu prišla v roku 1987, kedy brány továrne opustil úplne nový model Favorit, ktorý ukončil éru vozidiel s motorom umiestneným vzadu. Jeho karosériu navrhol taliansky dizajnér Nuccio Bertone.
Po zmene spoločenského zriadenia v roku 1989 hľadali v Mladej Boleslavi silného partnera a zkrátko, v roku 1991, prebehla významná fúzia. Škoda sa stala štvrtou automobilkou koncernu Volkswagen (VW, Audi, Seat, Škoda). Prvým spoločne vyvinutým vozidlom sa stal model Felicia. Už o päť rokov neskôr spojenie oslavovalo spoločný prvý milión vyrobených vozidiel v novej ére. V roku 1996 však aj prišla Octavia, dodnes najpredávanejšie vozidlo značky. Len prvej generácie (1996-2010) sa predalo cez 1,4 milióna kusov. Odvtedy sa však vyrobilo už 7,7 milióna vozidiel tohto modelového radu!
Nástupcom Felície bola Fabia, ktorá prišla v roku 1999. Ani rok netrvalo predať prvých stotisíc vozidiel tohto modelu. Do piatich rokov sa predal milión Fabií a aktuálne je predaj všetkých Fabií na úrovni cez päť miliónov, čo Škodu Fabia radí ako druhý najúspešnejší model českej značky.
Prvým SUV bol v roku 2009 model Škoda Yeti. O deväť rokov neskôr oslavovala táto kategória prvý milión a v roku 2025 už SUV so značkou Škoda boli milióny štyri. Na začiatku roku 2025 česká automobilka mohla ohlásiť, že z jej liniek vyšlo cez dvadsaťsedem miliónov automobilov značky ŠKODA.
Predtým, že si pozrieme niektoré ďalšie fakty v tabuľke, tak dodajme, že do segmentu elektrických vozidiel vstúpila Škoda v roku 2020 s modelom Enyaq, ktorý sa už vyrába na základe modernej platformy MEB. Modelu Enyaq sa v obidvoch karosárskych variantách (SUV a Coupé) vyrobilo doteraz už cez 340 tisíc kusov.
Ďalšie zaujímavé čísla a fakty z histórie automobilky Škoda Auto
● 4 000 000 vyrobených SUV (k septembru 2025)
● 6 000 000 vyrobených sedemstupňových prevodoviek DSG (Vrchlabí, február 2025)
● 1 000 000 vozidiel vyrobených počas jedného kalendárneho roka (prvý rok 2014)
● 15 000 000 vyrobených motorov celkom (2024)
● Novodobého modelu Octavia, vyrábaného od roku 1996, sa predalo viac kusov ako všetkých vozidiel Škoda v rokoch 1905 až 1991 (5 miliónov).