Príbehy patria k životu. Predstavujú poučenie, inšpiráciu, alebo zábavu. Jeden taký vám teraz vyrozprávame o neuveriteľnej ŠKODE Hispano-Suiza.
Do dnešných dní sa zachovala len hŕstka vozidiel ŠKODA Hispano-Suiza. K najzachovanejším patrí exponát Škoda Múzea v Mladej Boleslavi. Podvozok má výrobné číslo 469 a bol osadený motorom č. 1181 v Plzni dňa 4. mája 1928! Renomovaná pražská karosáreň J. O. Jech následne hotový automobil predala 22. septembra 1928 Spolku československých rafinérií cukru. Jeho prezident Robert Mandelík (1875-1946), priemyselník, finančník a starosta Ratbora pri Kolíne, používal tento automobil ŠKODA Hispano-Suiza až do polovice 30-tych rokov 20. storočia. Ako však v tej dobe bývalo zvykom, staršie robustné podvozky s výkonným motorom umožňujúcim dosahovať vysoké rýchlosti bývali adaptované na hasičské vozidlá, čím dostávali druhý život. V prípade tohto vozidla sa tak stalo počas druhej svetovej vojny, keď ho dostal hasičský zbor v Katoviciach pri Strakoniciach. Auto malo šťastie, pretože jeho príbeh tým neskončil a pokračoval v 70-tych rokoch minulého storočia, keď ho odkúpil slovenský zberateľ. Ten ho neskôr predal do Prahy, kde v roku 1995 začala približne desaťročná renovácia, ktorá vrátila vozidlu pôvodný účel aj podobu. Na pôvodnom podvozku s originálnou prednou časťou karosérie vznikla kreácia navrhnutá svetoznámym výtvarníkom Václavom Zapadlíkom v štýle línií J. O. Jecha. Ani to však nebol koniec príbehu jedného nádherného auta. ŠKODA Hispano-Suiza zmenila ešte dvakrát majiteľa, pokým sa v roku 2010 stala súčasťou zbierok Škoda Múzea v Mladej Boleslavi. V lete 2019 sa rozhodlo, že auto dostane nový život! Pripravil sa náročný reštaurátorský projekt, ktorý sa opieral o dôkladné rešerše archívnych materiálov a o dôsledné uvedenie vozidla do pôvodnej podoby. Zásadné nedostatky zistené na motore a ďalších skupinách, ktoré boli dôsledkom mnohých neodborných pokusov o renováciu, sa odstránili a auto dostalo presnú podobu, ktorú malo v roku 1928. Dokonca sa podarilo zistiť a inštalovať kópiu prvého registračného čísla (ŠPZ) s prvorepublikovým označením Č-26.960. Takto profesionálne zreštaurovaná ŠKODA Hispano-Suiza sa teraz slávnostne verejnosti predvedie na veľtrhu Techno Classica v Essene (12.-16. apríla 2023).
Vráťme sa však ešte na chvíľu do minulosti a čo to si ešte povedzme o samotnom modele ŠKODA Hispano-Suiza. Limitovaná edícia tohto modelu vznikla v období rokov 1926-1929 a zaradila ŠKODU Hispano-Suiza 25/100 KS medzi najvyspelejším automobily na svete! Vozidlo malo šesťvalec 6,6 l s výkonom 100 k (74 kW) pri otáčkach 1600 min-1 dvojtonový päťmetrový automobil dokázal zrýchlil na viac ako 120 km/h.
Do najvyššej kategórie vstúpila mladoboleslavská automobilka už v roku 1907 radovým osemvalcom Laurin & Klement FF. V sezóne 1924 bol vlajkovou loďou model L&K 450, päťlitrový šesťvalec s tichým rozvodom posúvača namiesto ventilov. Automobilku však vtedy postihol ničivý požiar, ktorý urýchlil rokovania o vstupe silného strategického partnera. V roku 1925 sa ním stal strojársky a zbrojársky koncern ŠKODA so sídlom v Plzni. Tamojšie automobilové oddelenie vyrábalo od roku 1919 hlavne vojenské špeciály, v roku 1924 pribudli licenčné úžitkové vozidlá ako elektro-benzínové Tilling-Stevens a parovozy firmy Sentinel.
Písal sa 10. november 1924, keď generálny riaditeľ Karel Loevenstein rozhodol o začatí licenčnej výroby luxusných osobných automobilov Hispano-Suiza H6B. Plzeňská Škoda už produkovala letecké motory tejto firmy, ktorá mala svoje výrobné závody vo Francúzsku a Španielsku (preto Hispano) na čele so švajčiarskym (Suiza) šéfkonštruktérom. Automobil vynikal tuhým rebrinovým rámom podvozku o veľkorysom rázvore 3690 mm. Pozornosť budil obzvlášť zážihový motor OHC so šiestimi liatinovými vložkami valcov v hliníkovom bloku. Kľukový hriadeľ, uložený v siedmich ložiskách, bol bez ohľadu na náklady obrábaný z 350-kilogramového výkovku na výsledných 45 kg. Starostlivo vyvážený motor poskytoval už pri 1600 otáčkach výkon 100 k (74 kW), krátkodobo 135 k (99 kW) pri 3000 min-1. Približne dvojtonový a cez dva metre vysoký kolos aj viac ako päťmetrové dĺžky dosahoval rýchlosť cez 120 km/h. Priemerná spotreba 20-25 l na 100 km bola vtedy úplne adekvátna. Mimoriadnou spoľahlivosťou vynikali mechanické brzdy, posilňovač s progresívnym účinkom využíval kinetickej energie vozidla. V polovici septembra 1926 urobilo vedenie firmy Hispano-Suiza porovnanie ich originálu s licenčným vozidlom Škoda a skonštatovali, že v celom rade ohľadov má česká produkcia vyššiu kvalitu. Plzenská továreň však nemala vlastnú karosáreň a podvozky preto kompletoval závod v Mladej Boleslavi (nadpolovičnú väčšinu z celkových 100 kusov), a ďalšie nezávislé partnerské podniky ako Aero, Brožík, J. O. Jech, Petera (súčasný závod Škoda Auto vo Vrchlabí), Pokorný & Bei. Tretina vyrobených vozidiel bola exportovaná, okrem európskych krajín aj do Turecka a Argentíny. Dodací list na prvý exemplár ŠKODA Hispano-Suiza má dátum 10. mája 1926 a táto špeciálna limuzína slúžila následne prezidentovi Tomášovi Garrigueovi Masarykovi takmer desať rokov.