Zima sa už hlási!

Prvý mráz, prvý sneh a je nám jasné, že zima klope na dvere. Jednoznačne je to signál, aby sme pripravili na zimu aj naše auto. Každoročne si preto radšej znova pripomeňme zopár osvedčených rád a tipov.

 

Asi každý z nás začína prezutím pneumatík na zimnú sezónu. Slovensko patrí medzi krajiny, kde sú zimné pneumatiky povinné za zimných podmienok na ceste (viď tabuľka pod článkom). Určite je lepšie prezuť skôr a nečakať na poslednú chvíľu. Mimochodom, nie je rozumné dojazdievať zimné pneumatiky po skončení sezóny a myslíme na to, že aj štvorkolka musí mať v zime zimné pneumatiky.

 

Namieste je aj otázka viditeľnosti. Sú vaše okná čisté? Nie sú zvnútra zaprášené alebo zamastené? Sklá určite utrite aj z vnútornej strany, pretože potom sa budú menej zahmlievať. Pripravte si škrabky na námrazu a do kufra pridajte aj metličku na ometanie snehu, prípadne lopatku na sneh a zimné reťaze, ak pôjdete do vyšších polôh.

 

Ak máte kryt čelného skla, tak určite pomôže. Len ho prosím nenahrádzajte priloženými novinami. Tie by mohli zvlhnúť a ešte viac primrznúť na sklo. Až potom, by ste si začali spomínať na tie „najkrajšie“ prívlastky. To radšej použite odmrazovač. Apropo rozmrazovač. To sa dostávame k ostrekovačom a nemrznúcej kvapaline. V chladiči je zvyčajne celoročná a s ňou by nemal byť problém, no radšej si premerajme jej hodnoty. Istota je istota. Do ostrekovačov však treba po zime rezolútne naliať nemrznúcu zmes a prestriekaním ju dostať až do hadičiek. Kontrolu si zaslúžia aj stierače, ktoré v lete tiež zažili „pekné“ chvíle.

 

Pred zimou je správny čas tiež na prekontrolovanie všetkých svetiel a prípadné doplnenie náhradných žiaroviek. Nezabudnime ani na akumulátor. Zimné štarty mu isto dajú zabrať a ak už nie je v najlepšej kondícii, tak zvädne aj pri slabšom rannom mraze a nenaštartujete.

 

Neviem ako vy, ale ja ešte nosím v kufri vždy deku, pršiplášť, nejaký náhradný kus oblečenia, rukavice, kúsok čokolády, či nejakej tyčinky a päť litrov paliva v bandaske. Jeden nikdy nevie, kde môže zostať zaseknutý a vtedy je dobre byť pripravený.

 

Zabudnúť nesmieme ešte na tých, ktorí už vlastnia elektromobil. V zime sa dojazd elektromobilov čiastočne znižuje hlavne tým, že sofistikovaný systém tepelného manažmentu musí batériu udržiavať v optimálnom teplotnom rozmedzí. Na to sa, rovnako ako na vykurovanie interiéru, využíva energia z batérie. Na rozdiel od modelov so spaľovacími motormi nemôžu elektromobily na tento účel využívať odpadové teplo motora. Ideálnym riešením je preto tepelné čerpadlo, ktoré je pri verzii ENYAQ iV súčasťou voliteľnej výbavy a ktoré vyrába teplý vzduch stláčaním CO2. Týmto spôsobom sa interiér vyhrieva bez toho, aby sa spotrebovávala energia z batérie.

 

Nuž a teraz, keď sme si zopakovali základné veci pred zimnou prevádzkou, tak môžeme vyraziť a užívať si krásy zasneženej krajiny. My sme už pripravení.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.