Pri nabíjaní elektromobilov existuje celý rad možností, pričom však práca s nabíjaním zostáva vždy veľmi jednoduchá. Pokúsme sa teda urobiť si v tom jasno.
Poviete si, veď stačí strčiť kábel do zásuvky a auto sa nabije samo. Vlastne áno, ale možno by sme mali vedieť niečo aj o samotnom nabíjaní. Viete o tom, že existujú dva spôsoby nabíjania batérie? Prvým je nabíjanie striedavým prúdom (AC) a druhým nabíjanie prúdom jednosmerným (DC). Striedavým prúdom sa auto nabíja z bežnej elektrickej siete, jednosmerným zo stĺpika nabíjacej stanice, ktorý v sebe už má inštalovaný menič. Práve menič je pritom svojím spôsobom hlavným dôvodom, prečo sa pri týchto spôsoboch nabíjania líšia maximálne výkony, ktoré bežne poskytujú.
Treba vedieť, že batéria energiu ukladá vo forme jednosmerného napätia a auto preto potrebuje mať vlastný palubný menič. Ten umožní dobíjať batériu aj zo siete so striedavým napätím. Takýto menič však pre určité výkony vyžaduje určité parametre. Keby malo mať auto na palube menič striedavého napätia na jednosmerné pre vysoké výkony, aké bežne dávajú DC nabíjačky, bol by menič príliš veľký a ťažký. Štandardný menič v autách je teda kompaktný a dokáže pracovať s výkonmi rádovo v jednotkách až nižších desiatok kW, to sú teda výkony, ktoré poskytne AC nabíjanie doma zo zásuvky, wallboxu, alebo na cestách z verejnej dobíjacej stanice.
Auto si nabíjanie riadi samo. Všetko ide cez jeho vlastný menič. Napríklad elektromobil ŠKODA ENYAQ iV takto zvládne výkon až 11 kW. Lenže v prípade DC nabíjania je to inak. Pri tomto spôsobe nabíjania je do vozidla dodávaná energia z meniča umiestneného v nabíjacej stanici. Napätie je už jednosmerné a prispôsobené batérii. Menič v nabíjacej stanici môže byť podstatne väčší a ťažší ako ten v aute, takže dosahuje vyššie výkony. Bežná DC rýchlonabíjačka ponúkne výkon 50 kW, no nie sú neobvyklé ani výkony až 150 kW alebo dokonca aj 350 kW. ŠKODA ENYAQ iV sa zvládne takto nabíjať maximálnym výkonom 135 kW. Zaujímavosťou je, že pri DC nabíjaní sa menič v nabíjacej stanici chová v podstate ako súčasť automobilu. Nahrádza jeho vstavaný menič, ktorý je v tej chvíli mimo prevádzku.
Čo sa konektorov týka, tých síce existuje viac, ale vodiči elektromobilov ŠKODA sa v zásade nemusia obávať, že by svoje vozidlo do nájdenej nabíjacej stanice pripojiť nemohli. V Európe sa totiž pre DC rýchlodobíjanie stal v podstate štandardom konektor nazvaný CCS – Combined Charging System. A ten je z hľadiska tvaru len rozšíreným konektorom typu Mennekes, ktorý je zase štandardom pre AC dobíjanie a majú ho teda ako domáce wallboxy, tak aj s autom dodávaný kábel s možnosťou pripojenia do 230 V dvojfázovej aj 400 V trojfázovej zásuvky.
Podľa spôsobu nabíjania vozidla sa potom líši nabíjací výkon aj doba, ktorú musí auto pre nabitie na nabíjačke stráviť. S pomocou dodávaného nabíjacieho kábla môže elektromobil z bežnej elektrickej zásuvky dobíjať výkony od 2,3 do 11 kW. Zatiaľ čo pri verejných AC nabíjačkách sa výkony typicky pohybujú v rozmedzí 3,6 – 22 kW, trojfázová zásuvka alebo domáci wallbox zvláda výkony 7,2 – 11 kW. Wallbox nabíjanie urýchli a taký ENYAQ IV sa podľa kapacity svojej batérie touto cestou nabije za šesť až osem hodín. Najslabšie a teda aj najpomalšie je nabíjanie z klasickej 230V zásuvky. V prípade DC nabíjania je všetko podstatne rýchlejšie. Nabíjačka s výkonom 50 kW zvládne ENYAQ iV nabiť na 80% kapacity batérie za menej ako hodinu, čo je napokon odporúčaná hladina nabíjania, do plnej kapacity to trvá asi hodinu dvadsať. A výkonom 135 kW sa ENYAQ iV vie z 10 na 80 % kapacity nabiť iba za 29 minút.