Význam ŠKODY GARDE pre Slovensko

Tento týždeň oslávime už 40 rokov od chvíle, keď sa na Slovensku začali vyrábať vozidlá ŠKODA GARDE. Práve tento moment naštartoval výrobu osobných automobilov na Slovensku!

 

V čase, keď sa po našich cestách preháňali prakticky (až na malé výnimky) len automobily „socialistického tábora“, tak bola ŠKODA GARDE (neskôr ŠKODA 130 RAPID) ako zjavenie. V Prešove ju mal iba riaditeľ divadla, pán Jano Šilan. V roku 1988 dostalo modernejšiu ŠKODU RAPID, na prídel, aj prešovské divadlo. Vlastne v tej dobe boli na východnom Slovensku len dve takéto autá (RAPID)!

 

Športiak na socialistických cestách? Už aj tak bol zázrak, že bola jeho výroba schválená. ŠKODA GARDE absolvovala premiéru na Medzinárodnom strojárenskom veľtrhu v Brne 13. septembra 1981. Sériová výroba sa rozbehla v závode v Kvasinách už o mesiac neskôr. Hranaté predné svetlomety a ďalšie moderné prvky sľubovali významný krok vpred, a to napriek tomu, že základný tvar a koncepcia vozidla s motorom vzadu a so zadným náhonom sa oproti 130 R nezmenili. ŠKODA GARDE však prinášala veľa noviniek. Jazdným vlastnostiam prospelo presné hrebeňové riadenie a vhodnejšia geometria zadných kolies. Tá bola namiesto kyvadlových polonáprav zavesená na vlečených trojuholníkových ramenách so šikmou osou kývania.

 

Auto bolo dlhé 4 175 mm, široké 1 610 mm a vysoké 1 380 mm. Pohotovostná hmotnosť bola len 915 kg! Z nuly na 100 km/h dokázalo zrýchliť za osemnásť sekúnd a dosahovalo na vtedajšiu dobu slušných 153 km/h. V tej dobe, keď sa na tých pár kilometroch našich diaľnic smelo maximálne 110 km/h, to bolo vynikajúce. Ocenili sme aj posilňovač bŕzd a samonavíjacie bezpečnostné pásy Moravan Super Rol, ktoré boli za príplatok montované na výškovo nastaviteľné predné sedadlá s integrovanou opierkou hlavy. Akurát paleta farieb bola dosť zúžená. Prevládala červená, ktorú dopĺňali biela, béžová a olivovo zelená.

 

U nás v Československu sa ujalo označenie GARDE. V zahraničí to však kolidovalo s chráneným označením iných výrobcov a tak sa tam používalo označenie ŠKODA 120 R Coupe. Niekde sa dokonca exportovalo aj pod označením RAPID, čo je však staronové typové označenie pre vtedajšieho nástupcu modelu GARDE.

 

Vedeli ste, že ŠKODA GARDE sa vyrábala na Slovensku? V BAZ-ke (Bratislavských automobilových závodov, založených 1. júla 1971) sa okrem domácej produkcie plánovala aj licenčná výroba. V marci 1980 podpísali podnikoví riaditelia BAZ a mladoboleslavskej automobilky zmluvu, podľa ktorej sa u nás malo ročne vyrábať 80 000 sedanov a 17 000 kupé značky ŠKODA! Lenže trochu sa to nepodarilo. Výroba ŠKODY GARDE v Devínskej Novej Vsi sa rozbehla až v piatok 30. apríla 1982 (hoci propagandisticky sa hlásalo, že na Sviatok práce – 1. mája 1982). Pôvodný plán bol taký, že model sa bude vyrábať súčasne v Kvasinách aj v Bratislave. Napriek obrovskej štátnej investícii však brány podniku opúšťalo v priemere len jeden a pol vozidla GARDE denne!? Za prvých dvadsať mesiacov to bolo len tisíc kupé, a v priebehu prvých troch rokov vyrobili v BAZ-ke iba okolo tri a pol tisíca vozidiel GARDE?! To bolo výrazne menej ako sa plánovalo (pričom sedany vyrábať ani nezačali).

 

Dôležité je však povedať, že práve 30. apríl 1982 bol tým dátumom, ktorý naštartoval výrobu automobilov v Devínskej Novej Vsi. Miestom, kde sa odvtedy okrem vozidiel značky ŠKODA vyrábali (po prevzatí koncernom Volkswagen) aj vozidlá značiek Audi, Seat, Porsche, či Volkswagen. Mimochodom, od roku 1984 sa práve tu začal vyrábať aj nástupca ŠKODY GARDE, nový model ŠKODA RAPID 130. O tom však možno niekedy inokedy.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.