Dve z najvýznamnejších výhod zemného plynu (CNG) v porovnaní s benzínom a naftou je čistejšie spaľovanie a zároveň vyšší obsah energie. Už dostupné verzie G-TEC modelov ŠKODA SCALA a ŠKODA KAMIQ, ako aj pripravovaná ŠKODA OCTAVIA (bude v ponuke v druhej polovici roka 2020), umožňujú zníženie emisií CO2 až o 25 percent oproti benzínovým motorom (v závislosti od pôvodu, respektíve spôsobu výroby používaného plynu). Používanie klimaticky neutrálneho Biometanu znižuje emisie až o 90 percent, a syntetický plyn dokonca o sto percent! Verzie G-TEC modelov SCALA, KAMIQ a OCTAVIA preto aj nasledujúcich rokoch zostanú pevnou súčasťou modelovej palety značky ŠKODA.
Zemný plyn (CNG) sa už dá doplniť na príslušných čerpacích staniciach podobne jednoducho a rýchlo ako bežne používané pohonné hmoty. Sieť týchto staníc sa neustále rozširuje po celej Európe. Najviac ich majú v Taliansku (približne 1300) a Nemecku (asi 900). Nové rastú aj u nás.
Nová ŠKODA OCTAVIA G-TEC, ktorá príde na trh v druhej polovici tohto roka, je vybavená štvorvalcovým motorom TSI o objeme 1,5 litra (96 kW, 130 k), ktorý umožňuje atraktívne jazdné parametre. Tri nádrže CNG majú dohromady kapacitu 17,3 kg. V prevádzke na CNG tak vozidlo dokáže ubehnúť až 480 kilometrov. Motor 1,0 TSI v modeloch ŠKODA SCALA G-TEC a ŠKODA KAMIQ G-TEC disponuje výkonom 66 kW (90 k). V prípade týchto modelov je kapacita troch nádrží na CNG v objeme 13,8 kg a dojazd činí približne 410 kilometrov. Doplnkové nádrže na benzín majú objem deväť litrov a dokážu zaistiť, aby vozidlo nezostalo stáť ani v regióne, kde je riedky výskyt čerpacích staníc CNG. ŠKODA AUTO však kladie pri vývoji veľký dôraz na to, aby sa jazdilo takmer výlučne na zemný plyn.
Dopovedzme si, že na prevádzku na zemný plyn (CNG) dostal motor 1,0 G-TEC oproti základnému prevedeniu iné sacie a výfukové vačky, prepracovanú hlavu motora, nové sacie potrubie, špeciálne vstrekovače vhodné pre CNG a výfukové ventily odolné voči vysokým teplotám. Okrem toho elektronický regulátor znižuje tlak plynu v dvoch fázach. Najprv sa tlak v nádrži zníži mechanickým škrtením z približne 200 barov na 20 barov. V druhej fáze je potom magnetickým ventilom znížený na absolútny pracovný tlak medzi 9 a 5 barov, ktorý prevláda v nízkotlakom systéme. Podobné úpravy sú aj v prípade motora 1,5 G-TEC. Ten je však navyše dimenzovaný na vysoký kompresný pomer 12,5 : 1 a pracuje v takzvanom Millerovom cykle, keď sacie ventily vo fáze kompresie zostávajú naďalej otvorené. Včasnú a rovnomernú tvorbu plniaceho tlaku zaisťuje turbodúchadlo s premenlivou geometriou turbíny.