Určite ste sa s tempomatom už stretli. Vnímame ho ako relatívne jednoduchého pomocníka, ktorý nám pomáha udržiavať konštantnú rýchlosť. Lenže to nie je celá pravda. Dnešné tempomaty toho vedia a zvládnu oveľa viac.
Väčšina z nás si myslí, že tempomat je prakticky výdobytkom modernej doby, no je to omyl. Prvé riešenia, ako udržať konštantnú rýchlosť vozidla sa objavili už v dvadsiatych rokoch minulého storočia! Tie modernejšie, ako ich poznáme dnes, prišli na svet približne o dvadsať rokov neskôr. Samozrejmosťou sa však stali až oveľa neskôr, a v našom priestore sa v Škode Octavia objavili až v roku 1999, kedy to bola príplatková verzia.
Azda si treba povedať, že tempomaty, ako ich poznáme, delíme na klasické, ktoré len udržiavajú rýchlosť, a adaptívne (ACC), ktoré už dokážu pomocou kamier a počítača udržať odstup od vozidla idúceho pred nami. Ešte modernejšie sú prediktívne adaptívne tempomaty, ktoré sa už vyvíjajú pre bežnú premávku.
Ale nechajme za nás hovoriť odborníka, ktorý nám všetky tieto veci vysvetlí. „Klasický tempomat je riešenie v rámci riadiacej jednotky motora a má vlastne jednoduchú funkciu, kedy jednotka ovláda chod motora a snaží sa udržať konštantnú rýchlosť vozidla. Takýto klasický tempomat nevie využívať ani brzdy, pokiaľ má teda držať rýchlosť z kopca, zvládne to len v rámci brzdenia motorom,“ vysvetľuje Ondřej Sychrovský, ktorý na vývoji tempomatov v Škoda Auto pracuje a dodáva. „To adaptívne tempomat je múdrejší. Jeho funkciu zaisťuje riadiaca jednotka predného radaru, ktorý je pre funkčnosť adaptívneho tempomatu nevyhnutný. A táto jednotka je napojená na ďalšie systémy vozidla.Vie brzdiť motorom aj brzdami, pridávať plyn, v prípade automatickej prevodovky samozrejme aj radiť.“
Nuž a pomocou týchto zásahov sa takýto moderný tempomat snaží nielen držať konštantnú nastavenú rýchlosť, ale aj stály časový odstup od vpredu idúceho vozidla. Pokiaľ je ten pomalší, než aká je nastavená rýchlosť, tempomat automaticky spomalí. Keď auto pred vami zrýchli, zrýchli aj vaše vozidlo. Bežné je dnes aj to, že adaptívny tempomat nevyužíva len údaje z radaru, ale aj z kamery vozidla. Radar lepšie sleduje objekty, ktoré sa pohybujú, dobre spočíta vzdialenosť. Kamera je zase lepšia pre stacionárne objekty a určovanie uhlov a priradenie objektov do jazdných pruhov. Dnešné adaptívne tempomaty tak zvládajú nielen pohyb v kolónach až do zastavenia, ale tiež dokážu reagovať na stojace vozidlo!
Vývoj však ide ešte ďalej! Pridávajú sa stále inteligentnejšie a múdrejšie funkcie. Tak je možné, že prediktívny adaptívny tempomat počíta práve s obrazovými dátami z kamery, ale aj s dátami v mapových podkladoch. Na základe toho vie reagovať na aktuálne rýchlostné limity. Vopred vie kde začína obec, kde je zákruta. Riadiaca jednotka potom spočíta, kedy je potrebné začať znižovať rýchlosť, aby auto bezpečne prešlo zákrutu alebo vošlo do obce povolenou rýchlosťou. Tempomat môže dostať varovanie pred vpredu stojacou kolónou a začne spomaľovať skôr, ako stojacu kolónu uvidia senzory vozidla. A poradí si aj s jazdou dvoch vozidiel v tandeme. Zjednodušene povedané, autá vlastne medzi sebou komunikujú. Treba však dodať, že takýchto vozidiel je zatiaľ málo, no na ich vývoji a zavádzaní do praxe intenzívne pracuje aj automobilka ŠKODA AUTO. Česká automobilka využíva pritom koncernové platformy a sama musí riešiť nielen zástavbu, ale aj dôsledné testovanie všetkých komponentov. Aj v tomto ohľade však čaká motoristov svetlá budúcnosť.