Režim automatický svetiel je u nových automobilov už povinný po celej Európe. Ak ho máte aktivovaný, tak sa nemusíte starať o zapínanie, či vypínanie svetiel. Pochopiteľne, na lepšie sa rýchlo zvyká. Ako to však funguje?
Pri bežnej jazde za svetla používame denné svietenie. Svetlá automobilu však musia zareagovať na zmenu svetelných podmienok, napríklad prepnúť z denného svietenia na nočný režim. To, že sa zmenili svetelné podmienky, rozozná senzor umiestnený za predným sklom v päte vnútorného spätného zrkadla, prípadne senzor v strede prístrojovej dosky za čelným sklom. Druh tohto senzora je závislý od konfigurácie výbavy vozidla.
Senzor však neslúži len pre ovládanie svetiel, ale zbiera aj údaje pre stierače, či klimatizáciu. V prípade svetiel fotodiódy snímajú svetelné podmienky okolo vozidla. Údaje potom vyhodnocuje BCM (Body Control Modul), čo je riadiaca jednotka robiaca výpočty a odovzdávajúca ďalšie pokyny. Modul je umiestnený pod prístrojovou doskou, v blízkosti boxu s poistkami. RLFS senzor (čo je skratka vytvorená z nemeckých slov dážď, svetlo, vlhko, slnko) je zasa umiestnený v päte zrkadla a sníma nielen svetlo, ale aj infračervené spektrum. Na základe lomu svetla pozná, či je vlhko, alebo prší. V takom prípade senzor vyšle BCM modulu jasný príkaz aktivovania, alebo deaktivovania stieračov.
Jednoduchší variant svetelného senzora je umiestnený v prístrojovej doske a sleduje iba spektrum viditeľného svetla v okolí vozidla. Stmievanie, alebo tunel však nie sú jediným spúšťačom na prepínanie do stretávacích svetiel. Pokiaľ sa automaticky, alebo manuálne spustia stierače na viac, ako jednu minútu, tak elektronika vydá pokyn pre zmenu svietenia z denného na nočné svietenie. Jediné svietenie, ktoré je nutné ovládať manuálne, sú hmlové svetla. Prosím, tie nezabudnite zapnúť pri zníženej viditeľnosti.