Za 120 rokov športovej tradície získala značka ŠKODA nespočetné množstvo cenných trofejí. Nedá sa spomenúť na všetky, no pripomeňme si aspoň niektoré. Veď česká automobilka ŠKODA môže byť na svoje športové úspechy právom hrdá.
Ceny, ktoré si môžete pozrieť v galérii pod článkom dokladajú silu, odhodlanie, progresivitu, ambície, pokrok i športového ducha českej značky. Najstaršou v našej mini-galérii je „Cena priemyslu“, ktorú v roku 1909 vypísal princ Erich z Thurnu a Taxisu pre automobilku, ktorá získa v sezónach 1909-1911 najviac športových trofejí v pretekoch jazdiacich sa na území vtedajšieho Rakúsko-Uhorska. Vozidlá Laurin & Klement preukázali rýchlosť aj spoľahlivosť a zaslúžene cenu získali.
Medzi oceneniami môžete vidieť robustnú trofej „Veľkej putovnej alpskej ceny“ z roku 1914, ktorú vozidlá Laurin & Klement získali za päť víťazstiev v rade na náročnej Alpskej jazde. Zaujímavý „kolúm“ je z roku 1964, ktorý získala Škoda OCTAVIA za víťazstvo v extrémne náročnej súťaži naprieč Kanadou – Shell 4000 Rally. Z roku 1971 zasa pochádza trofej z nemeckej automobilovej súťaže Rally Wiesbaden, kde vozidlo ŠKODA Š110 L suverénne ovládlo svoju kategóriu a nepustilo na pódium žiadne iné vozidlo.
Jednou z trofejí, ktorú vyjazdila slávna ŠKODA 130 RS, je tá z medzinárodnej automobilovej súťaže Rallye Škoda, ktorá sa jazdila v sedemdesiatych rokoch minulého storočia. Od roku 1976 vyhrala ŠKODA 130 RS päťkrát v rade a toto je cena z roku 1977, kedy sa o víťazstvo zaslúžil Nór John Haugland, jazdiaci vo farbách československej ŠKODY.
Krásne úspechy doviezla značka ŠKODA z okruhov, no najväčšie výsledky a trofeje vybojovala na automobilových súťažiach (rely). Z roku 1994 je tu cena pre víťaza v kategórii F2 pre výrobcov automobilov. S modelom ŠKODA FAVORIT 136L/A si trofej vyjazdil tím s posádkami Pavel Sibera – Petr Gross a Emil Triner – Jiří Klíma. Z roku 2010 je tu zasa cena z mimoriadne silno obsadeného IRC (Intercontinental Rally Challenge), ktorý bol vo svojej dobe uznávanejší, než samotné kontinentálne majstrovstvá (ERC). V zmienenom roku titul vybojoval Juho Hänninen a Honza Kopecký získal druhé miesto. To znamenalo pre značku suverénne víťazstvo v šampionáte výrobcov.
Ďalší rad trofejí potom reprezentuje posledných desať rokov, keď najprv vozidlo ŠKODA FABIA S2000, a následne ŠKODA FABIA R5, respektíve ŠKODA FABIA Rally2 evo, ovládli svoju kategóriu v Majstrovstvách sveta (WRC2), a zároveň v kontinentálnych šampionátoch. V súčasnej dobe patrí ŠKODE FABIA Rally2 evo stále čelné miesto a je jedným z najviac nasadzovaných vozidiel v šampionátoch. Doba však pretekaniu nepraje. Kým sa situácia nezlepší, tak sme si spolu aspoň takto zaspomínali na fantastické víťazstvá značky ŠKODA v 120-ročnej histórii automobilového športu. Verme, že už tento rok dokážeme dostať pandémiu pod kontrolu a znova budeme môcť fandiť našej značke na pretekoch.