Ten, čo stvoril hviezdy

Žiarivými hviezdami na oblohe ŠKODA AUTO sú nepochybne všetky športové modely, či štvorkolesová hviezda z filmového plátna - Škoda 110 Super Sport (Ferrat). Nielen jej tvorcom, ale aj vodičom vo filme Upír z Ferratu bol Stanislav Cinkla.

 

Rodák z Mladej Boleslavi pracoval celý život v domovskej značke, kde mal na starosti, okrem iného, aj montáž prototypov. Tejto „škodováckej“ dielni napokon nejaký čas aj šéfoval. Dodnes spolupracuje s Múzeom Škody v Mladej Boleslavi ako konzultant a znalec histórie českej značky.

 

Keď začiatkom 80-tych rokov Juraj Herz pripravoval „hororový“ film o aute jazdiacom na ľudskú krv, hľadali vhodný model. V tej dobe už bol zastavený projekt vozidla Škoda 110 Super Sport, no v Škode existoval jediný exemplár. Ten sa aj pomocou Stanislava Cinkla zmenil, podľa návrhu slávneho Teodora Pištěka, na atraktívny čierny „športiak“, ktorý vo filme šoférovali Jana Břežková a Dagmar Veškrnová. Niektoré zábery však jazdil samotný pán Cinkl. V záberoch, keď kamera zaberala herečku, tak pán Cinkl sa krčil pod prístrojovou doskou. Inak, auto malo pod kapotou aj naaranžované naturalistické vnútornosti z dobytka, podľa návrhu animátora Honzu Švankmajera, ktoré však cenzúra nechala vystrihnúť.

 

Už menej známe je, že tento prerobený model Ferratu pôvodne skúšal prekonať československý rýchlostný rekord. Udialo sa tak v prvej polovici sedemdesiatych rokov minulého storočia a za dejisko bola zvolená cesta v lese medzi Týništěm nad Orlicí a Třebechovicami. Počas prvej jazdy, v smere od Hradca Králove, namerali Škode 110 Super Sport rýchlosť 219 km/h za hodinu, čo by na rekord vtedy stačilo. Pre potvrdenie rekordu však bolo potrebné urobiť aj druhú jazdu, no v tej sa dosiahla rýchlosť iba 212 km/h, čo v priemere na československý rekord napokon nestačilo. Mimochodom, auto vtedy šoféroval práve Stanislav Cinkl.

 

Modelom, na ktorý pán Cinkl (77 rokov) extra rád spomína je aj Škoda 720. Jej pôvodný návrh vznikal v roku 1966 u nás v Československu, no vedenie automobilky nebolo spokojné a preto oslovilo italské dizajnové štúdio Giorgetta Giugiara. Ten v roku 1969 predstavil model Škody 720 s motorom vpredu a zadným náhonom. Oddelenie v ktorom pracoval Stanislav Cinkl následne absolvovalo tisíce testovacích kilometrov bez vážnejších nedostatkov a vyzeralo to veľmi nádejne. Auto malo nádherný moderný dizajn a veľký potenciál, no normalizácia projekt stopla a prototypy sa rozpredali. Dnes je v Múzeu model Škody 720 ID, ktorý pripomína tento nádherný nadčasový model, z ktorého napokon vychádzali pri tvorbe modelu Škody 105/120.

 

Mimoriadny vzťah má pamätník Cinkl na vozidlo Škoda 742 P, ktoré prezývali tiež Obrtlík. Model je z prelomu 70-tych a 80-tych rokov, kedy sa už zvažoval nový koncept vozidla s predným náhonom. Východný blok mal niekoľko alternatív a napokon vyhral koncept Stanislava Cinkla, ktorý do modelu Škody 120 namontoval motor dopredu. Vzadu tak vznikol veľký kufor s objemom až 400 litrov. Ani tento prototyp sa napokon do výroby nedostal, no jeho koncept poslúžil ako základ pri tvorbe neskoršieho modelu Škody Favorit. Jeden funkčný Obrtlík je stále aj v depozitári škodováckeho múzea v Mladej Boleslavi.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.