Viete koľko stojí testovacia figurína na crash testy? Jej cena každého prekvapí! My vám prezradíme nielen cenu, ale aj ďalšie dôležité informácie o „náhradníkoch“, vďaka ktorým sú naše autá pre nás bezpečnejšie.
Už od čias, keď začali po cestách jazdiť prvé automobily, pribúdali dopravné nehody a zomierali ľudia. Bolo len otázkou času, kedy sa výrobcovia začali zaujímať o to, ako zvýšiť bezpečnosť svojich vehiklov. Medzi prvé pokusy radíme napríklad cielené čalúnenie slamou, ktorá mala tlmiť prípadný náraz cestujúceho pri nehode. Prvé vážnejšie crash testy však história registruje až v roku 1934. Inžinieri automobilky GM spustili vozidlo dolu kopcom, vodič včas vyskočil a začali sa skúmať následky nárazu. Približne o desať rokov neskôr posadili do testovaného automobilu aj prvé figuríny.
Znie to trochu morbídne, no ako prvé figuríny vedci na crash testy používali mŕtvoly. Lenže málokto z občanov s tým súhlasil a tak sa používali mŕtvoly zločincov, ktoré však tiež museli udeliť súhlas s použitím svojho tela. Mŕtvoly však rýchlo došli a tak sa našli odvážlivci, ktorí boli ochotní za peniaze riskovať zdravie. Nejaký čas sa dokonca používali aj živé prasatá v narkóze. Príliš sa o tom nevraví, ale ešte aj 80-tych rokoch minulého storočia sa využívali na testy prasatá a dokonca aj medvede! Testovanie na zvieratách bolo zastavené až v roku 1993!
Prvé figuríny v ľudskej veľkosti sa objavili v automobilovom priemysle až v 70-tych rokoch minulého storočia. Postupne sa začali zdokonaľovať a dnes je ich celá paleta, pričom ich ceny šokujú! „Pri crash testoch sa používajú rôzne typy figurín reprezentujúce pohlavie a veľkosť populácie. V rámci crash testov sa skúša s figurínami mužskými, ženskými aj detskými. Veľkosť a konštrukcia figurín vychádza z požiadaviek jednotlivých homologačných predpisov, spotrebiteľských testov a interných požiadaviek, ktoré sa opierajú o populačné rozdelenie,“ vysvetľuje koordinátor vývoja bezpečnosti vozidla Jan Domkář s tým, že každý typ figuríny reaguje pri konkrétnom teste inak a inak interaguje so zádržnými systémami vozidla aj jeho konštrukcií. A to je práve cieľom vyskúšať čo najviac možností, aby boli v aute dobre chránení ako dospelí cestujúci, tak deti, nech už sedia v aute kdekoľvek.
O tom, že nárazové testy sú čím ďalej prísnejšie a náročnejšie, vypovedá aj to, že množstvo druhov figurín, ktoré ŠKODA AUTO v súčasnosti využíva, stále rastie. Zatiaľ čo predtým bolo potrebných niekoľko druhov figurín, dnes ich automobilka využíva najmenej dvanásť. Len figurín dospelých pasažierov je osem druhov. A sú tu aj figuríny detí, ktoré zastupujú deti vo veku 1,5 roka, 3, 6 a 10 rokov. Na každý druh testu sa hodí trochu iná figurína. Sú totiž špeciálne konštruované tak, aby čo najlepšie simulovali chovanie ľudského tela pri konkrétnom teste. „Pre čelné nárazy sa používajú figuríny ako Hybrid III alebo Thor, pre bočné zase EuroSID II, WorldSID,“ udáva Domkář príklad.
Pri testoch sa používajú výhradne štandardizované figuríny. To vychádza z požiadavky homologačných testov a prísnejších spotrebiteľských testov, ktoré prebiehajú napríklad podľa metodiky organizácie EuroNCAP. Rovnaké figuríny sa používajú ako pri oficiálnych testoch, tak pri tých interných, ktorými automobilka bezpečnosť počas vývoja vozidla overuje, než ju potom oficiálnym testom doloží. ŠKODA AUTO má vlastné rozsiahle crash testové laboratórium, kde bezpečnosť vozidiel v praxi a za prísne definovaných podmienok testujú takmer denne. Ročne tu prebehne asi 300 crash testov!
Rad konštrukčných prvkov figurín je patentovaný a figuríny na tej najvyššej úrovni vyrába len niekoľko výrobcov na svete. Vzhľadom na všetky tieto okolnosti je tiež logické, že sú figuríny drahé. Často je to v podstate najdrahší kus vybavenia, ktorý sa pri crash teste používa. „Napríklad čelná figurína Thor stojí 650 000 eur a figurína na bočné nárazy WorldSID 350 000 eur. K tomu treba pripočítať nemalé náklady na servis a kalibráciu,“ prezrádza Jan Domkář. Po predpísanom počte skúšok, prípadne pri prekročení biomechanických limitov sa musí robiť kalibrácia.
Zaujímavé sú aj trendy, kam sa testovacie figuríny uberajú. „Aktuálne sa pracuje na figurínach Thor a WorldSID, ktoré budú reprezentovať 5% ženy. Trend v oblasti figurín tiež smeruje k zohľadňovaniu vyššieho veku pasažierov,“ naznačuje Domkář nadchádzajúce novinky v tejto oblasti. Ak sa na prelome tisícročia používaná figurína 50 % muža (Hybrid III), ktorá umožňovala merať na 56 miestach, aktuálna figurína THOR má 116 meraných miest. Podobne pri bočnom náraze sa predtým viac používala figurína EuroSID2 s 57 meracími bodmi, dnes je to čoraz častejšie figurína WorldSID s 94 parametrami. A tiež s výrazne vyššou podobnosťou ľudskému telu: zatiaľ čo WorldSID má hodnotenie podobnosti charakteristík s ľudským telom na úrovni 7,6/10, u staršej figuríny to bolo 4,6/10. To všetko preto, aby sme my boli vo vozidle stále bezpečnejšie chránení.