Spomienka na ŠKODU 130 RS

Na „Dušičky“ spomíname na blízkych, ktorí nás opustili a pripomíname si ich večným plameňom. Možno by sme si pri tejto príležitosti mohli spomenúť aj na „škodovácku“ legendu štyroch kolies, ktorá ohromila vo svojej dobe Európu na oboch stranách „železnej opony“.

 

Milovali ju fanúšikovia automobilového športu, a milovali ju aj samotní pretekári. Na prelome 70-80-tych rokov patrila k najúspešnejším športovým vozidlám Európy a pochváliť sa mohla aj absolútnym titulom majstra Európy 1981! Taká bola mladoboleslavská krásavica dokonalých tvarov a výkonu – ŠKODA 130 RS.

 

Nový typ 735 (ŠKODA 130 RS) mal premiéru pred verejnosťou v apríli 1975 na okruhu v Moste. Do bojov v Majstrovstvách Európy cestovných vozidiel potom nastúpil približne o mesiac neskôr na okruhu v Brne, kde v triede do 2000 cc obsadil hneď tretie a štvrté miesto. Auto poháňal kvapalinou chladený štvorvalec, s rozvodom OHV, umiestnený za zadnou nápravou. Prvé dostupné verzie mali výkon 82,8 kW (112,5 k) pri otáčkach 7250/min. Okruhová verzia dosahovala však výkon až 105 kW (142 k) pri 8500/min. Zdvihový objem motora bol od 1289 cc až do 1299,6 cc.

 

Ľahká a výborne ovládateľná konštrukcia pomáhala vynikajúcim jazdným vlastnostiam. Auto dokázalo pretekára podržať aj v kritických situáciách a preto sa stalo veľmi obľúbeným. ŠKODA 130 RS bola úspešná na automobilových rely súťažiach, ako aj na pretekoch na okruhoch. Mimoriadne úspešná športová kariéra urobila vynikajúce meno Československu aj automobilke ŠKODA. Oficiálnu kariéru skončila na domácich tratiach v sezóne 1983. Naďalej sa však potom používala v autokrose, kde si užila ešte veľa úspešných rokov.

 

Dnes sú tieto nádherné autá hviezdami múzeí, ako aj rôznych súťaží historických vozidiel. V rokoch 1975 – 1980 sa postavilo niečo cez dvesto originálov v Mladej Boleslavi. Ďalšie desiatky replík však ešte doteraz vznikajú prerábaním základného modelu 110 R. Na deň spomienok si preto aj my zaspomínajme sériou fotografii na krásnu legendu, ktorá si rozhodne zaslúži našu spomienku. V ŠKODA AUTO sú na ňu dodnes patrične hrdí.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.