Solbergovci a ŠKODA 200 RS

Dnes tu máme niečo špeciálne pre fajnšmekrov histórie značky ŠKODA. Ikonický model ŠKODA 200 RS si prišli vyskúšať legendárny šampión Petter Solberg a jeho syn Oliver Solberg. Ako ho hodnotili?

 

Jedným z impulzov zorganizovať toto stretnutie ikon bolo azda aj to, že Petter Solberg a model Škoda 200 RS majú rovnaký rok narodenia – 1974! Obe ikony sú stále rovnako rýchle a v dobrej kondícii, prečo ich teda nespojiť? Svetový šampión WRC z roku 2003, Petter Solberg, so sebou priviezol aj svojho syna Olivera. Iba 22-ročný pretekár má benzín v krvi po svojich rodičoch a s vozidlom Škoda Fabia RS Rally2 v aktuálnej sezóne štartuje v kategórii WRC2, kde vedie priebežné poradie.

 

Vozidlo Škoda 200 RS bolo vo svojej dobe veľmi inovatívne. Malo napríklad hliníkové panely karosérie znižujúce hmotnosť na približne 800 kilogramov, a tiež kotúčové brzdy na všetkých štyroch kolesách. Motor s objemom 2,0 litra dodával na zadné kolesá viac ako 170 koní a v závislosti na prevodovom pomere dosahovalo vozidlo maximálnu rýchlosť až 240 km/h.!

 

„Musel to byť úžasný zážitok, pilotovať toto auto v súťaži,“ vraví „Mr. Hollywood“, ako niekdajšej ikone rely športu, Petterovi Solbergovi, vravievali. „Vďaka krútiacemu momentu sa vozidlo ľahko ovláda aj keď ide bokom. Hmotnosť motora umiestneného vzadu prispieva k skvelej trakcii a tiež celkové vyváženie je veľmi dobré a uľahčuje riadenie,“ dodáva svoje pocity z jazdy na päťdesiat rokov starom súťažnom klenote majster sveta WRC z roku 2003.

 

Škoda 200 RS debutovala v máji 1974 na IDA Rally vo vtedajšom Československu. O niekoľko týždňov neskôr prihlásila Škoda dve vozidlá aj na Barum Rally v Zlíne a na Rally Škoda v Mladej Boleslavi. Tam sa dve červenobiele vozidlá Škoda 200 RS stretli so sesterským vozidlom Škoda 180 RS. Konštruktéri značky z Mladej Boleslavi vyvinuli vtedy prvotriedne súťažné vozidlo, ktoré dokázalo obstáť aj v najsilnejšej konkurencii. Žiaľ, všetko sa skončilo predčasne. Nové predpisy ukončili kariéru vozidiel 180 RS a 200 RS. Homologizácia prototypov pre rely už nebola možná. Súťažné vozidlá museli vychádzať zo sériových modelov. Tak sa stalo, že nakoniec boli vyrobené iba dva kusy vozidla Škoda 200 RS a jedna Škoda 180 RS.

 

Vývoj týchto špeciálov nakoniec predsa mal zmysel. Skúsenosti, ktoré konštruktéri z Mladej Boleslavi získali pri ich vývoji pomohli pri stavbe nového ikonického modelu Škoda 110 R, respektíve Škoda 130 RS. Tie spĺňali nové predpisy a priniesli značke ŠKODA zaslúžené úspechy na poli národných aj medzinárodných šampionátov. Mimochodom, práve na ich počesť dodnes ŠKODA AUTO označuje svoje športové prevedenia cestných modelov ikonickým znakom „RS“.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.