Dnes tu máme niečo špeciálne pre fajnšmekrov histórie značky ŠKODA. Ikonický model ŠKODA 200 RS si prišli vyskúšať legendárny šampión Petter Solberg a jeho syn Oliver Solberg. Ako ho hodnotili?
Jedným z impulzov zorganizovať toto stretnutie ikon bolo azda aj to, že Petter Solberg a model Škoda 200 RS majú rovnaký rok narodenia – 1974! Obe ikony sú stále rovnako rýchle a v dobrej kondícii, prečo ich teda nespojiť? Svetový šampión WRC z roku 2003, Petter Solberg, so sebou priviezol aj svojho syna Olivera. Iba 22-ročný pretekár má benzín v krvi po svojich rodičoch a s vozidlom Škoda Fabia RS Rally2 v aktuálnej sezóne štartuje v kategórii WRC2, kde vedie priebežné poradie.
Vozidlo Škoda 200 RS bolo vo svojej dobe veľmi inovatívne. Malo napríklad hliníkové panely karosérie znižujúce hmotnosť na približne 800 kilogramov, a tiež kotúčové brzdy na všetkých štyroch kolesách. Motor s objemom 2,0 litra dodával na zadné kolesá viac ako 170 koní a v závislosti na prevodovom pomere dosahovalo vozidlo maximálnu rýchlosť až 240 km/h.!
„Musel to byť úžasný zážitok, pilotovať toto auto v súťaži,“ vraví „Mr. Hollywood“, ako niekdajšej ikone rely športu, Petterovi Solbergovi, vravievali. „Vďaka krútiacemu momentu sa vozidlo ľahko ovláda aj keď ide bokom. Hmotnosť motora umiestneného vzadu prispieva k skvelej trakcii a tiež celkové vyváženie je veľmi dobré a uľahčuje riadenie,“ dodáva svoje pocity z jazdy na päťdesiat rokov starom súťažnom klenote majster sveta WRC z roku 2003.
Škoda 200 RS debutovala v máji 1974 na IDA Rally vo vtedajšom Československu. O niekoľko týždňov neskôr prihlásila Škoda dve vozidlá aj na Barum Rally v Zlíne a na Rally Škoda v Mladej Boleslavi. Tam sa dve červenobiele vozidlá Škoda 200 RS stretli so sesterským vozidlom Škoda 180 RS. Konštruktéri značky z Mladej Boleslavi vyvinuli vtedy prvotriedne súťažné vozidlo, ktoré dokázalo obstáť aj v najsilnejšej konkurencii. Žiaľ, všetko sa skončilo predčasne. Nové predpisy ukončili kariéru vozidiel 180 RS a 200 RS. Homologizácia prototypov pre rely už nebola možná. Súťažné vozidlá museli vychádzať zo sériových modelov. Tak sa stalo, že nakoniec boli vyrobené iba dva kusy vozidla Škoda 200 RS a jedna Škoda 180 RS.
Vývoj týchto špeciálov nakoniec predsa mal zmysel. Skúsenosti, ktoré konštruktéri z Mladej Boleslavi získali pri ich vývoji pomohli pri stavbe nového ikonického modelu Škoda 110 R, respektíve Škoda 130 RS. Tie spĺňali nové predpisy a priniesli značke ŠKODA zaslúžené úspechy na poli národných aj medzinárodných šampionátov. Mimochodom, práve na ich počesť dodnes ŠKODA AUTO označuje svoje športové prevedenia cestných modelov ikonickým znakom „RS“.