V ŠKODA AUTO sa pozreli na rozdiely pri výrobe automobilov s volantom na ľavej a s volantom na pravej strane. Mimochodom, viete v ktorých krajinách sa jazdí s volantom na pravej strane a ako to bolo v histórii? Nie? Tak čítajte ďalej.
Vedci sa dlho preli o tom, na ktorej strane sa jazdilo skôr. Po dlhých rokoch skúmania nakoniec dospeli k záveru, že starí Rimania jazdievali po ľavej strane. Dospeli k tomu podľa väčšej vyjazdenosti koľají na ľavej strane, na ceste zlomu (keď boli vozy naložené). Vraj až do osemnásteho storočia sa jazdilo s povozmi, kočmi a na koňoch vľavo. Dokladuje sa to aj tým, že meče mali na ľavej strane, aby o seba nezavadili.
K dôležitej zmene prispel vraj Napoleon a začalo sa jazdiť vpravo. Tu sa vraví o tom, že pohonič sedel na ľavom zadnom koňovi a mal bič v pravej ruke. Pravú stranu tak postupne prijali všetky Napoleonom dobité krajiny a pokračovalo to aj za oceánom, keď prišiel rozvoj automobilizmu. Až na výnimky sa už v 19.storočí jazdilo všade vpravo. V Európe zostali v ľavom pruhu už iba Angličania, Íri, Malťania a Cyperčania. Mimochodom, ani Československo nepatrilo medzi krajiny, ktoré sa ponáhľalo s prechodom na pravú stranu a až do druhej svetovej sa jazdilo vľavo. Poslednou krajinou kontinentu, kde sa jazdilo vľavo bolo Švédsko. Tu prešli na pravú stranu až v roku 1967! (Pozn.: vo svete sa jazdí vľavo ešte v Indii, Japonsku, Pakistane, Thajsku, Austrálii a tiež na Novom Zélande.)
Jazda v opačnom pruhu však znamená aj volant na opačnej strane. V Amerike sa tým na začiatku netrápili a hoci sa jazdilo vpravo, tak aj volant bol najprv vpravo. Neskôr pochopili, že bezpečnejšie je mať volant na kontaktnej strane a začali sa vyrábať obe verzie – podľa potreby danej krajiny. Čo to znamená pre výrobcov?
Treba priznať, že je tu celý rad úprav s ktorými sa musí počítať už pri vývoji auta. Okrem úplne odlišnej prístrojovej dosky a stĺpika riadenia treba brať do úvahy aj rozmiestnenie jednotlivých prvkov v prednej časti vozidla.
Vedľa samotnej prevodovky je potrebné pozmeniť posilňovač bŕzd, či pedále plynu a spojky aj napriek tomu, že majú rovnaké usporiadanie (pozn.: v poradí spojka, brzda, plyn). S tým totiž súvisí kabeláž, hydraulika a celé ústrojenstvo. Prispôsobiť sa musia aj karosárske diely.
Napriek týmto odlišnostiam však samotný výrobný proces už tak odlišný nie je. V Automobilke ŠKODA AUTO sa montujú obidva volanty na jednej montážnej linke. Technológia montáže je premyslená tak, aby vyhovovala obom verziám. Iba minimálne sa odlišujú niektoré prvky z dôvodu inej geometrie a riadenia. V niektorých značkách sa líši aj umiestnenie ovládačov smeroviek, či stieračov. Na automobiloch značky ŠKODA sa však tieto páčky nemenia.