Šoférovali ste už ŠKODU s volantom na pravej strane?

V ŠKODA AUTO sa pozreli na rozdiely pri výrobe automobilov s volantom na ľavej a s volantom na pravej strane. Mimochodom, viete v ktorých krajinách sa jazdí s volantom na pravej strane a ako to bolo v histórii? Nie? Tak čítajte ďalej.

Vedci sa dlho preli o tom, na ktorej strane sa jazdilo skôr. Po dlhých rokoch skúmania nakoniec dospeli k záveru, že starí Rimania jazdievali po ľavej strane. Dospeli k tomu podľa väčšej vyjazdenosti koľají na ľavej strane, na ceste zlomu (keď boli vozy naložené). Vraj až do osemnásteho storočia sa jazdilo s povozmi, kočmi a na koňoch vľavo. Dokladuje sa to aj tým, že meče mali na ľavej strane, aby o seba nezavadili.

K dôležitej zmene prispel vraj Napoleon a začalo sa jazdiť vpravo. Tu sa vraví o tom, že pohonič sedel na ľavom zadnom koňovi a mal bič v pravej ruke. Pravú stranu tak postupne prijali všetky Napoleonom dobité krajiny a pokračovalo to aj za oceánom, keď prišiel rozvoj automobilizmu. Až na výnimky sa už v 19.storočí jazdilo všade vpravo. V Európe zostali v ľavom pruhu už iba Angličania, Íri, Malťania a Cyperčania. Mimochodom, ani Československo nepatrilo medzi krajiny, ktoré sa ponáhľalo s prechodom na pravú stranu a až do druhej svetovej sa jazdilo vľavo. Poslednou krajinou kontinentu, kde sa jazdilo vľavo bolo Švédsko. Tu prešli na pravú stranu až v roku 1967! (Pozn.: vo svete sa jazdí vľavo ešte v Indii, Japonsku, Pakistane, Thajsku, Austrálii a tiež na Novom Zélande.)

Jazda v opačnom pruhu však znamená aj volant na opačnej strane. V Amerike sa tým na začiatku netrápili a hoci sa jazdilo vpravo, tak aj volant bol najprv vpravo. Neskôr pochopili, že bezpečnejšie je mať volant na kontaktnej strane a začali sa vyrábať obe verzie – podľa potreby danej krajiny. Čo to znamená pre výrobcov?

Treba priznať, že je tu celý rad úprav s ktorými sa musí počítať už pri vývoji auta. Okrem úplne odlišnej prístrojovej dosky a stĺpika riadenia treba brať do úvahy aj rozmiestnenie jednotlivých prvkov v prednej časti vozidla.

Vedľa samotnej prevodovky je potrebné pozmeniť posilňovač bŕzd, či pedále plynu a spojky aj napriek tomu, že majú rovnaké usporiadanie (pozn.: v poradí spojka, brzda, plyn). S tým totiž súvisí kabeláž, hydraulika a celé ústrojenstvo. Prispôsobiť sa musia aj karosárske diely.

Napriek týmto odlišnostiam však samotný výrobný proces už tak odlišný nie je. V Automobilke ŠKODA AUTO sa montujú obidva volanty na jednej montážnej linke. Technológia montáže je premyslená tak, aby vyhovovala obom verziám. Iba minimálne sa odlišujú niektoré prvky z dôvodu inej geometrie a riadenia. V niektorých značkách sa líši aj umiestnenie ovládačov smeroviek, či stieračov. Na automobiloch značky ŠKODA sa však tieto páčky nemenia.
 
Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.