Suchá reč čísel neklame. ŠKODA AUTO začala rok 2024 so solídnymi finančnými a predajnými výsledkami.
Dopyt po modeloch českej automobilky zostáva stále silný. V prvých troch mesiacoch roka dodala ŠKODA AUTO celosvetovo 220 500 vozidiel (+5,2 %), pričom objednávky sú aj naďalej sľubné. Rentabilita tržieb zostáva na veľmi slušnej úrovni 8,1 %. Cash flow dosiahol 457 miliónov eur (+10,7 %). V porovnaní s prvým štvrťrokom minulého roka tržby mierne poklesli o 3,2 % na 6,574 miliardy eur, pričom prevádzkový zisk dosiahol 535 miliónov eur, čo je o 1,3 % menej ako pred rokom. Tento výsledok bol čiastočne spôsobený rastúcimi nákladmi na materiál. V Nemecku, ktoré je najväčším trhom spoločnosti Škoda Auto, dodala automobilka zákazníkom od januára do marca 43 500 vozidiel, čo je o 3 300 viac ako pred rokom. Ide o najvyšší nárast dodávok v prvom štvrťroku 2024. Z hľadiska nárastu predaja nasledovali Poľsko a Írsko. Najpredávanejším modelom značky zostáva Octavia so 61 200 dodanými vozidlami (+36 %). Výroba modernizovanej verzie sa začala začiatkom apríla v hlavnom závode v Mladej Boleslavi. Plne elektrický model Enyaq zaznamenal celosvetové dodávky 14 000 kusov, čo v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2023 predstavuje nárast o 12,3 %.
„Po rekordnom roku 2023 sme prvý štvrťrok 2024 začali na veľmi pevných základoch,“ povedal člen predstavenstva spoločnosti Škoda Auto za oblasť financií, IT a právnych záležitostí, Holger Peters. „S prevádzkovým ziskom za prvé tri mesiace vo výške 535 miliónov eur sme našu výkonnosť úspešne udržali na podobnej úrovni ako v minulom roku s celkovými tržbami 6,574 miliardy eur. Navyše sme dosiahli nárast cash flow o 10,7 % na 457 miliónov eur. Tieto výsledky nám umožňujú financovať ďalšie investície z vlastných zdrojov. V prvom štvrťroku sme investovali 443 miliónov eur (+2,3 %) a veľká časť tejto sumy bola určená na budúce produkty.“
Podiel českej automobilky ŠKODA AUTO počas prvých troch mesiacov na európskom trhu neustále rastie. ŠKODA zvýšila svoj celkový trhový podiel v Európe na viac ako 5 %. Najväčším trhom zostáva Nemecko so 43 500 dodanými vozidlami. To zodpovedá nárastu o 8,3 % v porovnaní s rovnakým obdobím minulého roka a zároveň ide o celosvetovo najväčší nárast v absolútnych číslach (+3 300 vozidiel). Značka zvýšila svoj trhový podiel v Nemecku v porovnaní s predchádzajúcim rokom na 6,3 % (v predchádzajúcom roku: 6,0 %). Druhým najväčším trhom je Česká republika. Tu automobilka dodala v prvom štvrťroku 20 300 vozidiel (+0,5 %) a udržala si jasný náskok v trhovom podiele s 35,2 %. Veľká Británia ako tretí najväčší trh zaznamenala od januára do marca medziročný nárast dodávok o takmer 9 % na 18 400 vozidiel. Medzi desať najväčších trhov značky v prvom štvrťroku patrí aj Poľsko (15 000 kusov; +15,3 %), Turecko (10 200 kusov; +14,5 %), Taliansko (9 600 kusov; +13,7 %), Francúzsko (9 200 kusov; +9,6 %) a Španielsko (8 600 kusov; +18 %).
V prvom štvrťroku 2024 spustila česká automobilka výrobu modernizovaných modelov Scala, Kamiq a Octavia, ako aj novej generácie SUV Kodiaq, ktorá je k dispozícii aj ako plug-in hybrid s elektrickým dojazdom viac ako 100 km. Automobilka okrem toho pokračuje v uvádzaní ďalších elektromobilov. Kompaktné SUV Elroq zažije svetovú premiéru koncom tohto roku a kompaktné mestské SUV Škoda Epiq vstúpi na trh v roku 2026. Česká automobilka predstavila dizajnovú štúdiu tohto vozidla v marci tohto roku a oznámila aj cenu okolo 25 000 eur alebo 625 000 korún. Epiq sa tak stane najdostupnejším elektromobilom značky Škoda.
Kľúčové ekonomické ukazovatele za január až marec 2024/2023
2024 2023 Zmena
Dodávky zákazníkom vozidiel 220 500 209 600 +5,2 %
Dodávky zákazníkom, bez Číny vozidiel 216 700 203 600 +6,4 %
Výroba3) vozidiel 278 500 266 600 +4,5 %
Odbyt4) vozidiel 268 400 275 300 -2,5 %
Tržby mil. eur 6 574 6 794 -3,2 %
Prevádzkový výsledok (mil. eur) 535 542 -1,3 %
Rentabilita tržieb (%) 8,1 8,0
Investície (mil. eur) 443 433 +2,3 %
Cashflow (mil. eur) 457 413 +10,7 %
1) Škoda Auto Group zahŕňa spoločnosti Škoda Auto a.s., Škoda Auto Slovensko s.r.o., Škoda Auto Deutschland GmbH, Škoda Auto Volkswagen India Pvt. Ltd. a do mája 2023 zahŕňala aj spoločnosť OOO Volkswagen Group Rus, ktorej finančné výsledky sú až do tohto obdobia zahrnuté.
2) Percentuálne odchýlky sú vypočítané z nezaokrúhlených čísel.
3) Zahŕňa výrobu v skupine Škoda Auto Group, bez výroby v partnerských montážnych závodoch v Číne, na Slovensku a v Nemecku, ale vrátane ostatných koncernových značiek, ako sú Seat, VW a Audi; výroba vozidiel bez čiastočných/kompletných zostáv.
4) Zahŕňa odbyt vozidiel skupiny Škoda Auto Group predajným spoločnostiam vrátane ďalších koncernových značiek ako Seat, VW, Audi, Porsche a Lamborghini; odbyt vozidiel bez čiastkových/kompletných zostáv.
Celosvetové dodávky vozidiel v prvom štvrťroku 2024 vo vybraných predajných regiónoch:
Predajný región Január - marec 2024 Január - marec 2023 Zmena
Západná Európa 127 700 118 400 +7,9 %
Nemecko (najväčší trh) 43 500 40 200 +8,3 %
Stredná Európa 46 300 42 600 +8,6 %
Česká republika 20 300 20 200 +0,5 %
Východná Európa (bez Ruska) 11 000 8 900 +23,2 %
Čína 3 800 6 000 -36,6 %
India 7 900 11 900 -33,8 %
Celkovo na svete 220 500 209 600 +5,2 %
Dodávky vozidiel Škoda zákazníkom v prvom štvrťroku 2024
(v kusoch, zaokrúhlené, podľa modelu; zmena v % v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2023)
Model Január - marec 2024 Zmena
Škoda Octavia 61 200 +36,0 %
Škoda Kamiq 28 600 - 11,5 %
Škoda Fabia 27 600 +8,2 %
Škoda Karoq 27 600 +7,9 %
Škoda Kodiaq 24 400 -7,8 %
Škoda Scala 15 100 +6,7 %
Škoda Superb 14 100 -10,4 %
Škoda Enyaq 14 000 +12,3 %
Škoda Kushaq 4 300 -32,5 %
Škoda Slavia 3 700 -17,0 %