Odvážne vozidlo ŠKODA SPORT vzniklo v ťažkých povojnových rokoch a už rok po svojom predstavení ho zapísali na štartovú listinu najťažších vytrvalostných pretekov na svete – 24 hodín Le Mans 1950. Celý automobilový svet sa vtedy čudoval, ako hliníkové auto, s technológiou takmer identickou s technológiami sériových vozidiel, dokázalo preháňať špičku vo svojej triede. Pripomeňme si dnes túto vzácnu legendu, ktorá je iba v dvoch exemplároch.
Základom modelu bola ŠKODA TUDOR 1101 z roku 1946. Na podvozku sa takmer nič nezmenilo. Upravili sa iba brzdy a prevodovka. Namiesto klasickej karosérie auto dostalo športovú hliníkovú karosériu, čo znížilo hmotnosť asi o 590 kilogramov. Po úpravách sa zdvojnásobil aj výkon štvorvalcového motora s objemom 1,1 litra, ktorému pomohol karburátor Solex a použitie metylalkoholovej palivovej zmesi. Pre lepšiu predstavu, obyčajný Tudor mal výkon 32 koní a závodný špeciál 50 koní. Maximálna rýchlosť bola 140 km/h. Výhodou však bola nízka spotreba paliva, vďaka čomu posádka Václav Bobek a Jaroslav Netušil absolvovala menej zastávok na dotankovanie než konkurencia.
V samotných pretekoch 24 hodín Le Mans 1950 všetko výborne fungovalo až do chvíle, kedy sa zlomila poistka ojničného čapu. Súčiastka, ktorá stojí pár centov. Lenže vtedy pravidlá diktovali, že opraviť auto sa smie iba súčiastkami, ktoré si auto vezie na trati. A to znamenalo pre ŠKODU SPORT koniec pretekov.
Tím sa domov vracal s nádejou, že o rok sa do Le Mans vráti a dvoma autami znásobí šance na úspech. Politická situácia to však neumožnila a rok 1950 tak zostal jediným pokusom nádherného automobilu ŠKODA SPORT v Le Mans. Auto v nasledujúcich rokoch ešte absolvovalo množstvo pretekov, ale iba na východnej strane „železnej opony“. Vyrobené boli spolu dva exempláre a obidva dostali silnejšie motory. Verzia s karburátorom dosahovala výkon 120 koní a po pridaní dvoch turbokompresorov auto „trhalo asfalt“ výkonom 190 koní! Dnes je jedno auto v ŠKODA MUZEU a druhé v súkromných rukách. Podľa posledných informácii by sa však jeden kus mohol predstaviť v roku 2021 na Le Mans Classic historických vozidiel.
Príležitosť vyskúšať si ŠKODU SPORT dostal aj bývalý pilot F1 a víťaz 24 hodín Le Mans, syn predvojnovej hviezdy pretekárskych tratí, Hans Joachim Stuck. „Pretekári tej doby boli skutočne hrdinovia. Riadiť autá tej doby bolo ťažké. Nemali posilňovač riadenia, bŕzd, elektroniku, telemetriu, ABS, či rádiovú komunikáciu. Ak sa niečo stalo na trati, tak si pretekár musel opraviť auto sám na trati,“ uznanlivo kýva hlavou nemecká legenda, ktorá kedysi jazdila v F1 aj takými legendami, ako Niki Lauda, či James Hunt. „Šoférovať takéto auto je zábava. Zadkom, čo je najdôležitejší senzor pretekára, cítite ako pracuje riadenie a odpruženie auta. Presne viete, čo auto urobí. Brzdy tohto auta evidentne predbehli svoju dobu. Auto, ktoré som si vyskúšal je pripravené na preteky, v rátane paliva, náradia, náhradných dielov a pritom sa hmotnosť pohybovala okolo 700 kilogramov. V Le Mans sú rýchle a dlhé zákruty, v ktorých auto s nízkou hmotnosť výborne sedí,“ užíval si jazdu legendárny pretekár