ŠKODA rozbehla výrobu batérií

Viete čomu sa pri výrobe elektromobilov vraví slangom „svadba“?

 

Vývoj nemožno zastaviť a trend prechodu na zelené energie je stále silnejší. Aj preto sa výroba automobilov pomaly, no stále viac preklápa k elektromobilom. A čo je základom každého elektromobilu? No predsa batéria. Česká automobilka už v Mladej Boleslavi rozbehla výrobu vlastných batérií, ktoré montuje do čisto elektrických vozidiel ŠKODA ENYAQ iV a ENYAQ COUPÉ iV. Tie vznikajú na výrobnej linke v hlavnom závode ŠKODA AUTO v troch verziách. Líšia sa počtom batériových modulov (8, 9 či 12), a teda i celkovou kapacitou. Okrem elektrických SUV značky ŠKODA sú však určené aj pre ďalšie vozidlá koncernu Volkswagen postavené na platforme MEB

 

Ako sa teda takmer 500-kilogramová batéria (hmotnosť 12-modulového variantu) stane srdcom celého elektromobilu? Na výrobnej linke, kde okrem modelov ENYAQ iV a ENYAQ COUPÉ iV vznikajú aj vozidlá OCTAVIA, sa najskôr stretne s robotom, ktorý ju položí na podvozkový rám. Ten sa spolu s batériou následne pohybuje ďalej v toku montážnej linky, kde prebiehajú ďalšie montážne činnosti. Tieto ďalšie činnosti znamenajú prepojenie batérie s ostatnými komponentmi. Na MEB batériu sa namontuje takzvaný káblový kanál, ktorý prepája predný a zadný modul vozidla. Obsahuje brzdové vedenie, komunikačné zväzky vozidla, vedenie chladenia vysokonapäťových komponentov a oranžové vysokonapäťové zväzky. To všetko sa v rámci montáže podvozku prepojí do jedného funkčného celku.

 

Práve v tejto fáze sa k batérii a ďalším častiam pripája aj nabíjacia zásuvka pre neskoršie nabíjanie vozidla alebo elektromotor, v prípade vozidiel ENYAQ iV s pohonom všetkých kolies ide o dva elektromotory. Výsledkom je hotový podvozok, ktorý čaká „svadba“. Tak sa totiž nazýva spojenie podvozku s karosériou. Samotná batéria je s karosériou spojená 16 alebo 24 skrutkami po svojom obvode (konkrétny počet závisí od veľkosti batérie) a štyrmi uprostred batérie. Svadba je plne automatická. Oddávajúcim je v tomto prípade robot, ktorý ku karosérii priskrutkuje aj prednú a zadnú nápravu.

 

Život do vozidla sa dostáva kontrolou zapojenia všetkých komponentov. Zamestnanec s priemyselným počítačom, takzvaným MFT, nahráva softvér do riadiacich jednotiek vo vozidle, vrátane MEB batérie. Počítač kontroluje, či je vo vozidle správna MEB batéria so správnymi parametrami – riadiaci softvér samotnej MEB batérie je do nej nahraný už pri jej výrobe. Keď prejdú všetky prepojenia a dôležité parametre ďalšou kontrolou, môže elektromobil prvýkrát naštartovať. Ako?

 

Zapnutím servisného konektora, po ktorom sa zapnú stýkače v MEB batérii. Takto sa fyzicky prepojí vysokonapäťová sieť vozidla s batériou a auto sa prvýkrát vlastnou silou rozbehne. Následne odchádza ďalej na výstupnú kontrolu kvality a auto je pripravené na cestu k zákazníkovi. Mimochodom, batéria na výrobnej linke prejde potrebnými skúškami a testami, pričom je nabitá na 14 kWh, teda asi tak na 20 až 25 percent z celkovej kapacity batérie.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.