ŠKODA OCTAVIA COMBI včera a dnes

V Mladej Boleslavi sa chystajú na pražskú premiéru prvého elektrického SUV značky a naberajú dych po závodnej dovolenke. To je ideálny čas na to, aby sme načreli do bohatej histórie značky a pripomenuli si jedno krásne auto, ktorého sláva pretrvala až do súčasnosti.

 

Len v novembri 2019 totiž ŠKODA AUTO predstavili štvrtú generáciu modelu ŠKODA OCTAVIA, a ako prvú uviedla verziu COMBI. Bezpochyby je to vydarené vozidlo, ktoré je hrdým pokračovateľom legendy, ktorá vznikla pred mnohými rokmi. V dobe, keď značka bilancuje svoju 125 ročnú históriu je preto čas pripomenúť si prvú ŠKODU OCTAVIA COMBI, ktorá mala svetovú premiéru 11. septembra 1960, na Medzinárodnom strojárenskom veľtrhu v Brne.

 

Jeho sériová výroba začala v roku 1961 a do decembra 1971, kedy v Kvasinách zišlo z výrobnej linky posledné vozidlo tohto radu, sa ich vyrobilo 54.086 kusov. Auto zaujalo svojou trojdverovou karosériou, pričom zadné tretie dvere boli dvojdielne s výklopnou spodnou časťou. Na tú dobu bolo vozidlo veľmi kompaktné. Jeho rozmery boli 4065 x 1600 x 1430 mm, a uvádzaný objem pre batožinový priestor predstavoval 690 litrov (respektíve v dvojmiestnom usporiadaní až 1050 litrov). Pre generáciu našich otcov, ktorí sa naučili všetko robiť svojpomocne, bolo toto vozidlo mimoriadne obľúbeným pomocníkom napríklad aj pri stavbe vlastného domu, či chaty. O tom, že bolo vhodné aj na výlety, ani nemusíme hovoriť. Výhodou tiež bolo, že rezerva mala vlastný priestor pod batožinovým priestorom a v prípade potreby nebolo treba vykladať náklad.

 

ŠKODU OCTAVIA COMBI poháňa štvorvalcový motor s objemom 1,2 litra a výkonom 47 koní. Od roku 1969 potom zvýšili výkon na 51 koní. Auto dosahovalo najvyššiu rýchlosť 115 km/h, no spotrebu malo slušných 8,6 lit./100 km. Mimochodom, rovnaký motor neskôr poháňal ešte dlhé roky aj známy model dodávky ŠKODA 1203. Zaujímavosťou je, že okrem osobnej verzie sa neskôr vyrábala aj úžitková verzia so zaslepenými zadnými sklami.

 

Od roku 1965 prešlo auto modernizáciou, keď dostalo čierny volant, slnečné clony, modernejšie spätné zrkadlá z modelu 1000 MB a neskôr aj sklopné sedadlá. Vylepšené bola tepelná aj hluková izolácia a dokonca pribudol ostrekovač predného skla. Auto koncom 60-tych rokov stálo 44.500 korún, čo vôbec nebola lacná záležitosť, ak si uvedomíme, že plat obyčajného človeka sa pohyboval približne na úrovni 800-900 korún.

 

Pomenovanie OCTAVIA neskôr poslúžilo aj pre prvý model automobilky ŠKODA po pripojení ku koncernu Volkswagen. Z OCTAVIE sa stal najpredávanejší model značky za celú históriu sa ich vyrobilo do dnešného dňa viac ako sedem miliónov. Na najmladších potomkov, ŠKODU OCTAVIA štvrtej generácie (vo verzii Liftback a Combi), sa teraz môžete prísť pozrieť a vyskúšať si ich aj v našom showroome na Duklianskej ulici v Prešove.

CAMEA CAR JE TU PRE VÁS.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.