Škoda ikony v novom kabáte – 5

Kto by si nepamätal legendárnu Škodu 1203? V časoch nedávno-dávno minulých slúžila v Československu ako sanitka, dodávka, minibus, či „pohrebák“. A práve tento model automobilky ŠKODA, ktorý sa roky vyrábal v Trnavských automobilových závodoch, sa stal predlohou pre ďalšieho dizajnéra z oddelenia dizajnu ŠKODA AUTO. Pozrime sa spolu, ako sa so svojim zadaním dokázal popasovať.

 

„Tisícdvesto-trojka“ bola vlastne jediným úžitkovým vozidlom, ktoré sa u nás v Československu vyrábalo. Svoje premiéru mala 14. septembra 1968 na Strojárenskom veľtrhu v Brne a vyrábala sa až do polovice deväťdesiatych rokov minulého storočia. Model 1203 začali pôvodne produkovať v závode vo Vrchlabí. Postupne však výrobu presunuli do Trnavy, ktorá sa od roku 1981 stala jediným miestom produkcie ŠKODY 1203. Pôvodný motor (zo ŠKODY 1201) mal výkon 39 kW! V roku 1985 dostala verzia ŠKODA 1203 TAZ 1500 motor s objemom 1433 cm3. Nasledovalo ešte niekoľko kozmetických modernizácií, než sa výroba úplne zastavila. Za labutiu pieseň modelu ŠKODA 1203 môžeme považovať následné odkúpenie práv jednou českou spoločnosťou, ktorá sa ešte do roku 2003 pokúšala o výrobu asi sto kusov ročne. Definitívny koniec priniesli následne prísnejšie emisné normy a malovýroba bola definitívne ukončené.

 

S predstavou, ako by bývalá legenda vyzerala v budúcnosti, sa pohral mladý český dizajnér Daniel Hájek. „Prakticky to bolo moje prvé auto,“ priznáva 31-ročný Čech. „Používali sme ho u starých rodičov na záhrade ako pracovný stroj. Už ako pätnásťročnému mi ho dovolili občas naštartovať a presunúť ho z miesta na miesto, kam bolo treba. Vlastne tam ešte doteraz stojí, no už je nepojazdné.“ Nečudo teda, že Hájek sa rozhodol „vyhrať“ s predstavou ikony v novom kabáte práve modelom ŠKODA 1203.

 

„Rozoberali sme to s kolegami. A keďže mám skúsenosti s „tisícdvesto-trojkou“, tak by som sa mohol pokúsiť preniesť ju cez hranice nového tisícročia. Mimochodom, osobne sa domnievam, že by takéto auto značke ŠKODA naozaj pristalo aj dnes. Veď priam stelesňuje hodnoty, ktoré ŠKODA AUTO propaguje aj v súčasnosti. Je praktické, má veľký priestor a využíva riešenia Simply Clever,“ prezrádza ďalej Daniel Hájek, ktorý má v oddelení dizajnu na starosti úžitkové rozhranie (HMI).

 

Kam teda smerovala predstava dizajnéra a čo viedlo jeho ruku? „Chcel som navrhnúť moderné auto s odkazom na legendu. Želal som si, aby bolo pri prvom pohľade cítiť, že je to odkaz na pôvodný model, ale aby to nebolo iba prvoplánové retro riešenie. Pokúšal som sa o nadčasovú hodnotu,“ vysvetľuje Hájek, ktorý „modernej 1203-ke“ doprial „dvojitý kšilt“, ako nazýva pretiahnutý lem strechy aj masky chladiča. Namiesto oblín však modelu doprial trochu ostrejšie tvary. Obvodovú horizontálnu líniu pôvodnej 1203-ky nahradil dnes typickou líniou „tornádo“, čím auto dostalo modernejší svetelný podpis. „Dlho som zvažoval, ako odkázať na klasické guľaté svetla originálu, ktoré by boli azda príliš retro. Preto ten náznak oblúčika, ale inak celkom nová a výrazná signatúra.“

 

Najviac dali Danielovi zabrať zadné tvary. „Pôvodná 1203-ka je pomerne úzka. Moderné autá sú viac rozkročené. Musel som tiež uvažovať, ako preniesť odkaz štýlových zadných svetlometov, ktoré model podedil od modelu 1000 MB,“ vysvetľuje Hájek, v predstavách ktorého stojí nová 1203-ka na platforme koncernového Volkswagenu Transporter. Pritom nevylučuje ani elektrickú verziu. „Elektromobil by dovolil ešte lepšie využitie vnútorného priestoru,“ pripomína český dizajnér.  

 

Dominantou interiéru je minimalistická palubná doska s výrazným horizontálnym členením. Horizontálne riešený je aj dvojramenný volant. Úložné priestory na palubovke riešil výsuvným spôsobom v tvare obráteného krídla. „Viem, že v normálnom aute by to prekážalo, ale v prípade dodávky to môže byť veľmi praktické,“ dodáva Daniel, ktorý sa prekvapivo nevyhral s infotainmentom, ktorý je na oddelení vlastne jeho doménou. Prístrojová doska má tak iba malý informačný displej pod volantom, ktorý nadväzuje na výduchy ventilácie. „Držal som sa predstavy, že na tieto zdrojové informácie môže užívateľ použiť aj vlastné smart zariadenia prostredníctvom rôznych aplikácií,“ dopĺňa svoj výklad Daniel Hájek. Nuž, a teraz je na nás, aby sme sami posúdili, či jeho ikonický prerod slávnej ŠKODY 1203 do 21.storočia sa vskutku vydaril.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.