Štvrtým modelom, ktorým sa dizajnéri automobilky ŠKODA AUTO pokúšajú elegantným spôsobom prepojiť krásu minulosti s perspektívou vzrušujúcej budúcnosti, je tentoraz ďalšia ikona mladoboleslavskej značky – legendárna ŠKODA 130 RS.
Asi by sme nestretli človeka, srdcom „Škodováka“, ktorý by nepoznal jeden z najúspešnejších pretekárskych modelov značky – ŠKODU 130 RS. V rokoch 1975 – 1980 sa ho vyrobilo iba približne dvesto kusov, no jeho sláva pomohla doletieť značke ŠKODA azda do všetkých kútov sveta. Základom športového modelu bola ŠKODA 110 R, v krajinách bývalého Východného bloku považovaná za „Porsche Východu“. Súťažný model 130 RS bol samozrejme oproti sériovej verzii upravený. Dostal nielen vystužený ochranný rám, ale aj odľahčené hliníkové panely karosérie a motor s objemom 1298 cm3, a výkonom 103 kW. Takto vyzbrojená ŠKODA 130 RS dokázala vyhrávať prestížne preteky svojej kategórie a v sedemdesiatych rokoch minulého storočia sa stala ikonou.
Pre svoje zadanie, ktorým mladí dizajnéri v centrále značky ŠKODA AUTO v Mladej Boleslavi preukazujú svoju kreativitu, si model 130 RS vybral Aymeric Chertier. Dizajnér španielsko-francúzskeho pôvodu pracujúci na oddelení dizajnu interiéru značky ŠKODA už dva roky. „Nechcel som sa predvádzať a od začiatku som chcel vytvoriť niečo funkčné s jasným účelom využitia,“ prezrádza svoju filozofiu Aymeric Chertier. „Škoda 130 RS bola vo svojej dobe autom, ktoré búralo hranice a vymykalo sa všetkému bežnému. Rozhodol som sa preto preniesť túto podstatu aj do novodobej interpretácie modelu.“
Pri pohľade z vonku štúdia mladého dizajnéra vychádza z pôvodného modelu. „Nechcel som meniť pôvodnú líniu. Len som ju chcel osviežiť. Zachoval som preto charakteristické linky, pridal nejaké detaily, ktoré sú charakteristické pre moderné súťažné vozidlá,“ pokračuje Aymeric Chertier.
No pokiaľ zvonku moderný model 130 RS nadväzuje na tradíciu, tak jeho interiér je novátorský a snaží sa posúvať hranice. Aymeric navrhol celkom novú konštrukciu bezpečnostného rámu, ktorá tvorí základnú súčasť vozidla. „Nie je montovaná dodatočne, ale stáva sa neoddeliteľnou súčasťou podvozku. Konštrukcia drží celý interiér. Na nej sú palubná doska, sedadlá, dvere i riadiaca páka,“ vraví Chertier. Súčasťou konceptu je tiež inovatívna prístrojová doska, ktorú vlastne tvorí veľký displej s troma odlišnými informačnými plochami. Pred vodičom je tradičná zostava informátorov o rýchlosti, otáčkach a ďalších základných funkciách. Uprostred je podrobnejšia informácia ako teplota prevádzkových kvapalín, údaje o stave motora, či navigácia. Vpravo, pred spolujazdcom, je priestor pre ďalšie informácie, respektíve aj obraz zo zadnej kamery.
„Rád pracujem starou školou, teda najprv si všetko načrtnem perom na papier. V základných skiciach nakreslím podstatu a potom ladím proporcie a jednotlivé línie,“ odkrýva svoj pracovný systém dizajnér so španielsko-francúzskymi koreňmi. „Potom prichádza na rad počítač, ktorý dodá celému projektu rozmer zrozumiteľnejší pre široké publikum. Je to možno menej efektívny spôsob, ale pre mňa je to ten správny spôsob pri ktorom dokážem tvorivo premýšľať.“
Výsledok práce Aymerica Chertiera teraz môžete posúdiť sami. Čo si myslíte vy? Podarilo sa mu vystihnúť podstatu mladoboleslavskej legendy a preniesť ju kreatívne do budúcnosti?