Už v roku 1918, keď vzniklo Československo, boli automobily značky ŠKODA najrozšírenejšími vozidlami v krajine. Automobily ŠKODA používal prezident Masaryk, spisovateľ Čapek, pesničkár Hašler, aj futbalová reprezentácia na čele s kapitánom Pláničkom a v zostave s Bratislavčanom Petrom Čambalom. A aj napriek určitým výkyvom sa ŠKODA na sklonku prvej republiky opäť stala domácou jednotkou s trhovým podielom vyše 39 %. Pozíciu lídra si udržuje aj dnes ako na českom, tak i na slovenskom trhu, pričom vždy ŠKODA patrila k domácim priekopníkom pásovej výroby, moderných foriem propagácie aj predaja.
Roky prvej Československej republiky (1918 -1938) boli obdobím, v ktorom zažívala silný rozvoj nielen mladá demokracia a znovu nadobudnutá sloboda, ale aj motorizmus, ťahaný dopredu silným nástupom domácich výrobcov. Koniec koncov aj prvý československý prezident Tomáš Garrique Masaryk používal výhradne automobily domácich značiek, medzi nimi, samozrejme, aj automobily Laurin & Klement a ŠKODA HISPANO-SUIZA.
Prvá Československá republika (od 28. októbra 1918 do 30. septembra 1938) mala rozlohu 140 446 km2 a 15 215 107 obyvateľov (podľa úradných odhadov k 1. januáru 1937), ktorí žili v Čechách, na Morave, v Sliezsku, na Slovensku a Podkarpatskej Rusi. Prvý oficiálny súpis motorových vozidiel z marca 1922 prezrádza, že zo 4 928 osobných automobilov pripadalo najviac, až 23,6 % (1 164 kusov) značke Laurin & Klement. Tá sa už skôr vypracovala na najväčší podnik svojho druhu v Rakúsko-Uhorsku a šance v novovzniknutej Československej republike dokázala naplno využiť.
Exportne orientovaná automobilka Laurin & Klement počiatočné problémy, spojené s hospodárskou stagnáciou po prvej svetovej vojne a rozpadom tradičných trhov, prekonala spojením so silným strategickým partnerom, v dôsledku čoho od roku 1925 nesú jej výrobky slávne meno ŠKODA. V ČSR sa začiatkom 30. rokov stala priekopníkom efektívnej pásovej výroby (20 automobilov za osemhodinovú smenu), racionálnej unifikácie sortimentu a moderných obchodných postupov. Zo svetovej hospodárskej krízy tak vyšla posilnená, s novou generáciou moderne riešených modelových radov ŠKODA POPULAR, RAPID, FAVORIT a SUPERB. V roku 1936 sa vrátila na pozíciu domáceho lídra, v poslednom predvojnovom roku 1938 jej trhový podiel predstavoval 39,2 %, pričom veľmi dynamický rast vykazoval tiež export na európske, ázijské a zámorské trhy.
Automobilke ŠKODA k úspechu pomohla aj vkusná, moderne vedená propagácia. Dobové kampane zdôrazňovali okrem iného športové a pretekárske úspechy automobilov ŠKODA, vrátane diaľkových jázd. Populárni cestovatelia po návrate absolvovali nespočetne množstvo verejných prednášok, spojených s premietaním filmov a diapozitívov. Veľkoryso poňaté boli tiež výstavné stánky značky ŠKODA na popredných autosalónoch - od Prahy cez Paríž, Berlín či Brusel až po napríklad Johannesburg.
Automobily Laurin & Klement / ŠKODA sa stali charakteristickým prostriedkom osobnej a nákladnej dopravy v prvej republike. Zákazníkom prinášali výhody v podobe vysokej kvality aj spoľahlivosti, ale tiež výhodného pomeru cena / úžitková hodnota. Tieto symboly úspechu, modernej konštrukcie a nadčasovo elegantného dizajnu sa stali obľúbenou voľbou radu popredných osobností prvej Československej republiky. Od mája 1926 desať ďalších rokov bol šesťvalec ŠKODA HISPANO-SUIZA oficiálnym vozidlom prezidenta Tomáša Garrigue Masaryka. Spomeňme aj sériu ŠKODA POPULAR pre vicemajstrov sveta vo futbale (1934) na čele s kapitánom Františkom Pláničkom. Rovnaký praktický automobil si zvolil aj spisovateľ Karel Čapek s manželkou, herečkou Oľgou Scheinpflugovou. Kabriolet ŠKODA RAPID používal obľúbený pesničkár Karel Hašler. Svetoznámy operný spevák Pavol Ludikar sa rozhodol pre model SUPERB a filmový režisér Ján Alfréd Holman bol hrdým majiteľom luxusného kabrioletu ŠKODA 645.