ŠKODA History book - Prvé SUV ŠKODA bola Trekka

Tak toto asi nevie veľa fanúšikov značky ŠKODA. Pradedom dnešných vznešených SUV ŠKODA Kodiaq, či Karoq bolo jednoduché úžitkové vozidlo z polovice šesťdesiatych rokov dvadsiateho storočia. Bolo postavené na podvozku ŠKODA OCTAVIA COMBI a volalo sa TREKKA.

Na Novom Zélande bol v 50-tych rokoch minulého storočia obrovský hlad po autách. Žiadne sa tam nevyrábali a vláda navyše na dovážaný tovar uvalila vysoké clo. Obísť sa to dalo iba tak, že sa výrobok doviezol nezmontovaný a montoval sa až na Novom Zélande. Aj preto sa autá dovážali rozobraté. V roku 1961 začala spoločnosť Motor Industries v Otahuhu (predmestie Aucklandu) montovať autá ŠKODA OCTAVIA. Majiteľ fabriky Noel Turner pritom spolupracoval s novozélandským dovozcom značky ŠKODA, Philom Andrewsom.

Andrewsa neskôr napadlo vyrábať ľahký, lacný úžitkový poloterénny automobil pre miestnych farmárov, drobných obchodníkov a živnostníkov. Akési typické auto typické pre Nový Zéland. Skvelo sa na to hodila ŠKODA OCTAVIA COMBI s podvozkom, ktorý sa vyrábal v českých Kvasinách. Karosérie nového automobilu TREKKA bola potom spoločným dielom domáceho konštruktéra George Taylora a Josefa Velebného, ktorého z Mladej Boleslavi požičala ŠKODA.

Na pevný rámový podvozok posadili hranatú plechovú karosériu. Namontovali štvorstupňovú prevodovku spojenú so štvorvalcovým motorom OHV o objeme 1 221 ccm a s maximálnym výkonom 47 koní. Prvé ŠKODA SUV bola na svete!

Pohon bol na zadné kolesá, ktoré boli na výkyvných polonápravách. Oproti podvozku OCTAVIE mala TREKKA skrátený rázvor (z 2 389 mm na 2 165 mm) a kratší stály prevod v rozvodovke (zo 4,78 na 5,25). Maximálna rýchlosť bola 105 až 110 km/h a priemerná spotreba pri bežnej prevádzke sa pohybovala okolo 11 litrov na 100 km. Užitočná nosnosť vďaka rámovej konštrukcii podvozku bola 450 – 500 kg.

Prvé vyrobené autá vítal Nový Zéland s veľkou slávou 2. decembra 1966. Predalo sa ich zo začiatku iba sedemnásť, no neskôr predaj rástol. Najviac ich vyrobili v roku 1969, až 724 kusov. V roku 1970 vláda konečne uvoľnila podmienky pre import ľahkých úžitkových automobilov a potom, ako v roku 1971 zomrel Noel Turner a v Československu skončila výroba modelu ŠKODA OCTAVIA COMBI, tak sa zastavila aj výroba Trekky. Vraj ich dohromady bolo vyrobených asi tri až štyri tisíc a posledné kusy zo skladu sa dopredali v roku 1973. Zopár stoviek ich vyviezli do Austrálie a Indonézie. Niekoľko desiatok išlo na Fidži, do Tonga, Samui, na Cookove ostrovy a do Vietnamu. Ktovie, koľké z nich tam ešte jazdia. U nás ich iba náhodne môžete vidieť na niektorej z historických rely, pretože v Európe ich jazdí vraj šesť kusov.
 
Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.