Oddelenie, kde vznikajú prototypy a prvé kusy nových modelov značky ŠKODA AUTO je najutajenejším oddelením automobilky. Pracuje tam asi 330 ľudí, ktorý majú v práci prísny zákaz fotenia a do práce sa dostanú len na zvláštne povolenie k vstupu. Títo „agenti“ sa teraz rozhodli poodhaliť tajomno svojej práce.
Oficiálne sa oddelenie volá EGV. Svoje kancelárie má v Mladej Boleslavi, Kvasinách aj vo Vrchlabí. A práve tam dostávajú svoju reálnu podobu návrhy, ktoré prichádzajú od konštruktérov a dizajnérov. Ako to celé prebieha? Prvým krokom je vytvorenie hlineného modelu v reálnej mierke 1 : 1. „Potom pomocou 3D skenera prevedieme hlinený model auta do virtuálnej 3D dátovej podoby,“ poodhaľuje celý proces vedúci Stavby prototypov a modelov, David Vaněk. „Nasleduje prácanašich kolegov z oddelenia Predvývoja (EB), kde vznikajú presné plochy. Na základe týchto plôch sa potom pripravujú takzvané virtuálne prezentácie, kde sa kolegom z technického vývoja snažíme preniesť model do virtuálneho sveta k posúdeniu a skúškam na tejto úrovni. Toto nám umožňuje zobraziť každý detail auta, simulovať jeho výhľady a ergonómiu interiéru. Všetky úpravy sa pritom robia digitálne.“
Po tejto fáze nasleduje výroba prototypu a skúšok prototypu. Všetko na základe prevzatých dát oddelením EGV od konštruktérov. Práve EGV tím stanovuje technologické postupy a zaisťuje technológiu na konštrukciu a výrobu prípravkou pre výrobu prototypu. Objednáva potrebné diely, plánuje výrobné procesy a rieši softwerové riešenie. „Musíme všetko naplánovať do posledného detailu a zvoliť zároveň správne technológie na relevantné následné testovanie prototypu,“ dodáva Vaněk.
Keď je všetko vyrobené, tak nasleduje montáž prototypu a zapája sa elektronika. Nastáva oživenie auta a všetko sa kalibruje. Ešte predtým, že sa prototyp začne testovať, tak musí prejsť dôkladnou kontrolou, vrátane funkčnosti. Tu treba dodať, že pri každom prototype vzniká niekoľko desiatok karosérií a rôznych testovacích prvkov. Všetko sa dôsledne dlho testuje a keď nastane rozhodnutie o sériovej výrove, tak prototyp už má najazdené viac ako dva milióny kilometrov a tisícky hodín náročných testov. Toto všetko sa poctivo vyhodnocuje a odhalené prípadné nedostatky sa vracajú znova konštruktérom a dizajnérom. Na záver tohto procesu sa všetky prototypy recyklujú a nikdy sa nedostanú k zákazníkovi. K nám sa dostane už dokonalo pripravený sériový model.