V rámci 120 rokov českej automobilky v autošporte si prakticky každý mesiac pripomíname jeden výnimočný model z histórie. Dnes to bude doslova kultový model! Ikonická ŠKODA 130 RS sa stala symbolom úspechu Československa a značky ŠKODA.
Podobne ako predchodca ŠKODA 180/200 RS, aj ŠKODA 130 RS vychádzala s vydareného modelu ŠKODA 110 R Coupe. S jej vývojom sa začalo ešte v polovici 70-tych rokov a homologovaná bola do Skupiny 2 ku dňu 1. mája 1975. Zakrátko na to sa chytila v autošporte, kde začala zbierať úspechy na automobilových rely súťažiach (víťazstvo v triede na Rally Monte Carlo 1977).
Potom, ako drahé a silné vozidlá Skupiny 5 vymizli s novými technickými pravidlami, ktoré začali platiť od roku 1976, otvoril sa priestor pre vozidlá Skupiny 2 aj na okruhoch. Vtedajšie Majstrovstvá Európy cestovných vozidiel (ETCC) sa okrem slávnych tratí na Silverstone, Nurburgringu, či Monze jazdili aj v socialistickom Československu – na starom okruhu v Brne! Toto bola jedna z mála príležitostí vidieť slávne autá a slávne mená (známe aj z F1) u nás v akcii.
Súťažilo sa v rozdelení do Divízií podľa objemu motora. Divízia 1 bola do 1300 cc, čo bola príležitosť pre motory ŠKODA. Váhový limit bol do 720 kg a tak sa muselo popracovať na odľahčení auta. Použil sa hliník, či sklolaminát. 1,3-litrový štvorvalec mal špeciálnu hlavu s dlhým nasávaním a bol sýtený dvoma dvojkomorovými karburátormi Weber. Bol schopný dosahovať výkon až 125-142 koní. Samosvorný diferenciál, štvorstupňová prevodovka, brzdy Girling, tlmiče Koni, či pneumatiky GoodYear. Toto všetko pomáhalo držať krok so svetovou elitou. Na oddelení ŠKODA motorsport sa v tých rokoch vyrobilo dvesto špeciálov ŠKODA 130 RS, ktoré následne žali úspechy v triede na okruhoch aj rely. Ďalšie 130 RS-ky ešte roky vznikali v súkromných rukách po prestavbách zo sériových vozidiel 110 R.
Na okruhoch si krásavica plná života – ŠKODA 130 RS - vyjazdila najväčší úspech v sezóne 1981. Sedem štartov v európskom šampionáte premenila na víťazstvo a tretím miestom v záverečných pretekoch v belgickom Zolderi potvrdila zisk titulu absolútneho majstra Európy za sezónu 1981! Víťazné ťažene ŠKODY 130 RS zastavila až zmena technických predpisov od sezóny 1982. Na okruhoch sa to týmto skončilo a 130-ka sa už zamerala len na automobilové rely súťaže.