V polovici júla 1952 nastala jedna z najzásadnejších zmien vo výrobnej technológii mladoboleslavskej značky. Odzvonilo stolárom, ktorých hlavnou pracovnou náplňou bola príprava výdrevy karosérie. Novinka ŠKODA 1200 „Sedan“ už bola celokovovej konštrukcie, s pontónovým vonkajším tvarom karosérie, čo znamená s integrovanými blatníkmi zlepšujúcimi využiteľnosť obostavanej plochy. Tuhá a zároveň pomerne ľahká karoséria zároveň prispela k zvýšeniu úrovne pasívnej bezpečnosti. K jej prednostiam patril ešte veľkorysejší priestor pre posádku i batožinu, než mal predošlý modelový rad ŠKODA 1101/1102 „Tudor“. Nadčasovo elegantné hladké zaoblené plochy navyše uľahčili údržbu vozidla. Pontónová karoséria „Sedanu“ bola u nás jednou z prvých optimalizovaných v aerodynamickom tuneli.
Práca na vývoji nového modelu značky ŠKODA s celokovovou karosériou začala už v roku 1948. Prvý prototyp vznikol o rok neskôr a čoskoro nasledovali ďalšie prevedenia, vrátane variabilného STW (Station Wagon) so sklopnou zadnou lavicou. Dokonca nechýbal ani prototyp otvorenej verzie, no povojnová motorizácia Československa mala iné priority. ŠKODA 1200 získala prezývku „Sedan“ podľa najrozšírenejšej štvordverovej karosérie so stupňovitým zadkom, s dĺžkou 4500 mm, šírkou 1680 mm a výškou 1520 mm. Rozvíjala sofistikovanú mladoboleslavskú koncepciu podvozku s chrbticovým nosníkom, vpredu uloženým benzínovým motorom s ventilovým rozvodom OHV a ďalšími progresívnymi prvkami ako mokrými vložkami valcov. Štvorvalec objemu 1221 cm3 dával výkon 36 k (26,5 kW) pri 4000 min-1. Cez štvorstupňovú synchronizovanú prevodovku boli poháňané nezávisle zavesené zadné kolesá a vozidlo dosahovalo rýchlosť 105 km/h pri spotrebe desať litrov na 100 km.
Začiatkom roku 1953 automobilka rozšírila ponuku o praktické kombi ŠKODA 1200 STW s jednodielnymi piatymi dverami, otváranými do boku. Prístup k druhému radu sklopných sedadiel bol v záujme zvýšenia tuhosti karosérie len sprava, z chodníka. V dvojmiestnej konfigurácii ponúklo kombi ložnú plochu dlhú 1750 mm a širokú 1380 mm, medzi podbehmi potom 990 mm. Model ŠKODA 1200 „Sedan“ bol priebežne modernizovaný.
Začiatkom roku 1956 nabehla produkcia modernizovaných vozidiel ŠKODA 1201 s výkonnejším motorom 45 k (33,1 kW) pri 4200 min-1. Kariéra modelového radu Š 1200/1201 skončila na jeseň 1961 s celkovou bilanciou 67 071 vozidiel, z toho bolo asi 27 tisíc sedanov a okolo 15 tisíc kombi, zvyšok tvorili úžitkové verzie.