Vývoj beží neuveriteľným tempom a neraz nás dokáže prekvapiť tým, kam smeruje. Podľa ostatných výskumov, na ktorých sa podieľa aj česká automobilka ŠKODA AUTO, by mohlo v budúcnosti auto komunikovať s chodcami. Ako? Čítajte ďalej.
Jedným z inovačným vkladom automobilky ŠKODA AUTO je signalizačná maska na prove automobilu, vďaka ktorej môže vozidlo komunikovať s okolím. Pochopiteľne, z väčšej diaľky je celkom náročné zrozumiteľne a jednoznačne upozorniť chodcov a komunikovať s nimi. Vývojári teraz prichádzajú s náhradou čelnej masky auta, kam zabudovali LED pásky. Práve vďaka ním by malo byť možná priama komunikácia vozidla s chodcami.
Skúsme si to teda predstaviť. Všetci poznáme piktogramy a animácie. Nuž a práve s touto symbolikou by mohlo, podľa vývojárov, vozidlo komunikovať. Vymodelujme si príkladnú situáciu, kedy sa vozidlo približuje k prechodu pre chodcov. Prostredníctvom podsvietenej čelnej masky môže s patričným predstihom dať chodcom vedieť, že ich zaregistrovalo. Auto zastaví a ukazuje im napríklad pomocou zelených šípok, že môžu prechádzať. Akonáhle chodci prejdú a auto sa potrebuje rozbehnúť, opäť dá signál v zmysle „Stop, už na prechod nechoďte“. Ďalším scenárom potom je to, že auto blížiace sa k prechodu nemôže z akéhokoľvek dôvodu zastaviť – potom musí dať jasne najavo: „Pozor, nemôžem brzdiť, nevstupujte na prechod“.
„V podstate ide o kompletnú náhradu podsvietenej masky Crystal Face modelu Enyaq iV. Vyrobili sme nové telo s držiakmi LED pásikov. Diódy sú programovateľné a každú z nich je možné riadiť úplne separátne, preto je možné vytvárať animácie. Potom už prišla na rad len ľahká difúzna vrstva a zakrytovanie, aby maska pri testovaní zniesla aj náročnejšie poveternostné podmienky,“ vysvetľuje nám Zdeněk Herda, špecialista na HMI simulácie a automatické riadenie v Technickom vývoji automobilky ŠKODA AUTO.
Testovaná symbolika zahŕňa zelené šípky, zeleného panáčika, farby, na ktoré sme všetci zvyknutí zo semaforov, výstražný trojuholník alebo červený trojuholník s krížikom. To sú symboly, ktorým každý rozumie. Projekt v tejto chvíli skúša rôzne scenáre a možnosti, ktoré tieto technológie umožňujú. Ako Zdeněk Herda vysvetľuje, v budúcnosti by mohlo ísť napríklad aj o statické prvky - napríklad semafor pri prechode pre chodcov by mal prehľad o tom, kde sa v okolí nachádzajú ľudia, koľko ich je, či sa blížia k prechodu alebo už na ňom sú, a informácie by posielal do blížiacich sa automobilov. Nuž posúďte sami, do akej miery je toto hudba budúcnosti blízkej, či vzdialenej. Možno budeme zasa raz prekvapení.