Vážny dôvod na zamyslenie pri voľbe nového auta prináša štvrtá generácia modelu ŠKODA FABIA. Tá teraz ponúka štyri úsporné benzínové motory novej generácie Evo koncernu Volkswagen.
Nová ŠKODA FABIA ponúka štyri benzínové motory generácie Evo koncernu Volkswagen, ktoré spĺňajú emisnú normu Euro 6d. Agregáty 1,0 MPI s výkonom 59 kW (80 k) a 1,0 TSI s výkonom 70 kW (95 k) sú vybavené päťstupňovou manuálnou prevodovkou. S motorom 1,0 TSI a výkonom 81 kW (110 k) je možné voliť medzi šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG. Najvýkonnejšou motorizáciou nového vozidla FABIA je štvorvalec 1,5 TSI s výkonom 110 kW (150 k) a štandardne dodávanou sedemstupňovou automatickou prevodovkou DSG.
Zaujímavosťou je, že väčšina motorov a všetky prevodovky nového vozidla ŠKODA FABIA sú vyrábané v Českej republike – motory 1,0 MPI a 1,0 TSI a manuálne prevodovky v hlavnom závode ŠKODA AUTO v Mladej Boleslavi, sedemstupňové automatické prevodovky v závode vo Vrchlabí. Všetky pohonné jednotky sú ponúkané štandardne so 40-litrovou palivovou nádržou. V kombinácii s 50-litrovou nádržou dostupnou na želanie, ktorou je FABIA vybavená po prvý raz, predstavuje dojazd v režime WLTP u trojvalcových motorov viac než 900 km.
Vplyvom početných detailných vylepšení má trojvalcový motor MPI súčasnej generácie Evo nižšiu spotrebu i emisie a zároveň vyšší výkon. Kľukový mechanizmus vrátane piestov a piestnych krúžkov prešiel optimalizáciou pre zníženie trecích strát. Okruh s chladiacou kvapalinou bol v oblasti hlavy a bloku motora modifikovaný pre dosiahnutie vyššej účinnosti chladenia valcov, spaľovacích priestorov a integrovaného výfukového potrubia. Motor MPI navyše využíva Atkinsonov spaľovací cyklus, pri ktorom sa sacie ventily uzatvárajú až v priebehu kompresného zdvihu piesta, čím je z valca vytláčaná časť nasiaknutej zmesi späť do sacieho potrubia. Tým sa znižuje kompresný pomer, čo pomáha znižovať spotrebu paliva.
U oboch motorov 1,0 TSI s priamym vstrekovaním sú liatinové vložky valcov hliníkového bloku motora nahradené inovatívnym plazmovým nanášaním povrchovej vrstvy valcov s celkovou hrúbkou iba 150 mikrometrov (0,15 milimetrov). Tento proces znižuje vnútorné trenie, a tým optimalizuje spotrebu paliva aj emisie. Vďaka lepšej distribúcii a odvodu tepla v spaľovacom priestore sa tiež redukuje tepelné namáhanie motora. Trojvalcové preplňované motory pracujú so vstrekovacími tlakmi až 350 barov a využívajú Millerov spaľovací cyklus, ktorý znižuje spotrebu. Turbodúchadlo má variabilnú geometriu lopatiek, čo zaisťuje vysoký krútiaci moment v širokom rozsahu otáčok motora a zároveň znižuje emisie. Novou vrcholnou motorizáciou modelu FABIA je štvorvalcový motor 1,5 TSI, ktorý má tiež vrstvu nanášanú pomocou plazmy, pracuje so vstrekovacími tlakmi až 350 barov a je vybavený aktívnym riadením valcov (ATC). Tento systém v prípade malej záťaže motora automaticky vypína oba prostredné valce – čo vodič takmer nepostrehne – a znižuje tak spotrebu a emisie CO2.
Inak ŠKODA FABIA štvrtej generácie ponúka okrem štandardného podvozka tiež ďalšie dve verzie na želanie. Paket pre zlé cesty obsahuje špecifické pružiny aj tlmiče a dodatočnú ochranu podvozku. Svetlá výška vozidla je zvýšená o 15 mm. Športový podvozok ponúka odlišnú charakteristiku odpruženia o 15 mm zníženú svetlou výškou, vďaka ktorej je jazda dynamickejšia.