Ako je to vlastne so servisom elektromobilov? Logika vraví, že menej súčiastok znamená menej starostí. A ako je to s batériami? Nie sú naše obavy zbytočné? Čítajte ďalej.
Majitelia SUV ŠKODA ENYAQ iV už isto zistili, že ENYAQ iV je prvé vozidlo značky ŠKODA, na ktorého servisný interval nemá vplyv počet najazdených kilometrov. Servisnej prehliadke by sa ENYAQ iV mal podrobiť pravidelne raz za dva roky. Už táto skutočnosť prináša úsporu pre tých, ktorí ročne najazdia množstvo kilometrov. Vozidlá so spaľovacími motormi majú totiž do servisu zamieriť po 15 000 alebo 30 000 kilometroch, prípadne po jednom či dvoch rokoch, a to podľa toho, čo nastane skôr.
Samotné pravidelné servisné prehliadky sú v prípade čistých elektromobiloch navyše lacnejšie, ako pri vozidlách so spaľovacími motormi. Odpadá totiž výmena olejov, olejových a palivových filtrov, zapaľovacích sviečok a z bežných úkonov ostáva len výmena prachového a peľového kabínového filtra, brzdovej kvapaliny, prípadne kontrola klimatizácie, stieračov a ďalšieho spotrebného materiálu. Po niekoľkých rokoch sa mení síce chladiace médium, ale aj to je lacnejšie, než už bežných spaľovacích vozidlách.
Ak už chválime elektromobil, tak nesmieme zabudnúť, že šetrí náklady aj vďaka rekuperácii. Elektromobily takto šetria brzdnú sústavu a odpadajú tak aj výmeny opotrebovaných súčiastok ako rozvody, vstrekovače, spojka, dvojhmotový zotrvačník, filtre pevných častíc, EGR ventil, turbodúchadlo, apd...
Akumulátor je síce jasne najdrahšou súčasťou elektromobilu, ale situácia, že by majiteľ musel meniť celú batériu, je veľmi vzácna. Ak by časom prišlo k jej degradácii, ktorá bude z užívateľského hľadiska nepríjemná, možno vymeniť len konkrétny modul, ktorý bol najviac zasiahnutý. Jeho výmena je pritom finančne porovnateľná s väčšou opravou vozidla so spaľovacím motorom, napríklad s výmenou turbodúchadla. Táto skutočnosť tak môže pokojne zahnať obavy vodičov o životnosť batérie. To však neznamená, že sa o batériu netreba vôbec starať. Odporúča sa dodržiavať pokyny užívateľského manuálu, ktorý upozorňuje aj na to, že batériám neprospieva časté využívanie rýchleho dobíjania a najdlhšie vydržia „zdravé“ vtedy, ak sa stav ich nabitia čo najčastejšie pohybuje v rozmedzí 20 až 80 percent. Majitelia sa možnej degradácie batérie nemusia obávať ani kvôli samovybíjaniu pri dlhodobej odstávke vozidla. Kapacita akumulátora pri odstavenom vozidle klesá len veľmi pozvoľna a k poškodeniu batérie by mohlo prísť len v skutočne extrémnom prípade.
A čo servisy? „Všetky servisné miesta autorizovaných partnerov ŠKODA AUTO sú schopné postarať sa o bežný servis takéhoto vozidla. Všetok personál bol preškolený na servisné štandardy eMobility a bol oboznámený s predpismi týkajúcimi sa zaobchádzania s elektrickými zariadeniami,“ vraví Karel Starý, vedúci popredajných služieb ŠKODA AUTO pre Českú republiku. Zložitejšie úkony, ako napríklad odstránenie porúch trakčných batérií alebo vysokonapäťových komponentov, majú na starosti špecializované centrá. To však zákazník riešiť nemusí; ak bude potrebná starostlivosť v takomto centre, bežný autorizovaný servis to zariadi a vozidlo do špecializovaného centra prevezie. Servisní technici kvôli eMobilite absolvujú rôzne druhy školení, aby sa naučili zaobchádzať s vysokonapäťovou batériou, poznať jej vlastnosti, vedieť ju správne nabíjať a osvojiť si bezpečnosť práce.