Byť iný, modernejší, dynamickejší a svieži. To je predstava mnohých vodičov, ktorí stoja pred kúpou nového modelu. Modely ŠKODA označené RS im to dokážu splniť.
Modely RS značky ŠKODA odkazujú na bohatú históriu športových vozidiel mladoboleslavskej automobilky. Tá sa začala písať ešte dávno pred vznikom označenia RS a jej súčasťou sú dnes legendárne modely ako Škoda Popular Monte Carlo, Škoda 1101 Šport, Škoda 1100 OHC a ďalšie. Označenie RS sa objavilo prvýkrát v roku 1974 pri súťažných špeciáloch Škoda 180 RS a Škoda 200 RS. Ona dve písmená sú skratkou pre „Rally Sport“, teda tradičnú disciplínu, ktorej sa automobilka venuje dodnes. Na tieto dva prototypy potom v roku 1975 nadviazala Škoda 130 RS, ktorej najväčším úspechom je dabl vo svojej kategórii na Rally Monte Carlo 1977. V roku 1981 vyhrala Škoda 130 RS aj v celkovom hodnotení Majstrovstiev Európy cestovných vozidiel.
V novodobej histórii sa označenie RS dostáva aj do sériových modelov. Prvým RS modelom bola v roku 2000 Octavia RS, ktorá oslavovala príchod závodného špeciálu Octavia WRC. Liftback a kombi vtedy poháňal motor 1.8 TSI s výkonom 132 kW (180 koní). V roku 2003 prišiel na trh aj model Fabia RS odvodený od prvej generácie tohto hatchbacku, ktorý ako prvý využil pod kapotou vozidiel RS vznetový motor. Tradíciu RS modelov však najdlhšie drží práve Octavia, ktorá s druhou generáciou začala ponúkať zážihový aj vznetový motor. V automobilových súťažiach najnovšie nosí slávne dve písmená v názve Fabia RS Rally2.
Aktuálna ponuka českej automobilky ŠKODA AUTO obsahuje hneď päť modelov s označním RS. Škoda Octavia RS, Škoda Octavia RS iV, Škoda Kodiaq RS, Škoda Enyaq Coupé RS iV a najnovšie aj Škoda Enyaq RS iV. „Modely RS predstavujú spojovací článok medzi úspechmi našej značky v motoršporte a samotnými zákazníkmi, ktorí chcú riadiť vozidlo Škoda so športovou DNA,“ hovorí Daniel Petr, dizajnér, ktorý je interným špecialistom na návrh športových modelov Škoda.
Na „tradičnom“ type modelu Škoda Octavia RS môžeme ilustrovať filozofiu celého tohto radu. „Zákazník rád vidí, keď sa model RS od bežných verzií daného modelu líši exteriérom aj interiérom. To všetko ale musí byť podporené športovou technikou, ako sú motor a podvozok vozidla,“ vysvetľuje Daniel Petr. Dizajnové zmeny zahŕňajú napríklad prepracované nárazníky, iné koncovky výfuku, spojlery, špeciálny dizajn kolies a niekoľko ďalších detailov. V interiéri potom nemôžu chýbať športové sedadlá s výrazným bočným vedením, integrovanými opierkami hlavy a samozrejme logá RS aj ďalšie drobné doplnky.
Úplne novú kapitolu v oblasti športových modelov značky Škoda predstavujú elektrické modely Škoda Enyaq RS iV. Na znak novej éry priniesol práve model ŠKODA Enyaq Coupé RS iV nové logo RS, ktoré dostal aj Škoda Enyaq RS iV, a následne ho dostanú aj ďalšie RS modely. Z pohľadu dizajnéra ale predstavuje samotná elektrická športová Škoda vlastne trochu menej úprav. „Nie je totiž potreba toľko technických funkčných zmien, takže zmeny v dizajne sú skôr kozmetické. Máme tu preto čistejšie dizajnové riešenie, pri ktorom nemusíme riešiť zakomponovanie väčších chladiacich otvorov, či veľké koncovky výfukov,“ hovorí Daniel Petr. Elektrická éra tak otvára cestu k ďalším návrhom, ktoré pomôžu definovať budúce vnímanie športových modelov RS značky Škoda.