Rozhovor s najvyšším šéfom ŠKODA AUTO

Bernharda Maiera netreba nikomu predstavovať. S nástupom nemeckého top-manažéra prišla aj intenzívna myšlienka elektrifikácie automobilky a o tom, ako aj o ďalších plánoch ŠKODA AUTO v oblasti výrobných kapacít, či chystaných nových modelov sme sa porozprávali s Bernhardom Maierom.

Rok 2018 bol pre ŠKODA AUTO znova rekordným. Čo stojí za pokračovaním tohto úspešného trendu?
BM: S 1253700 predanými vozidlami sme dosiahli rekordných čísel už piaty rok po sebe. Myslím si, že úspech spočíva v tom, že ŠKODA rastie stabilne a udržateľne aj napriek tomu, že rok 2018 kládol na celé odvetvie veľké nároky. Napríklad v zmene metodiky merania emisií WLTP. Naša Stratégia 2052 zabrala a produktová ofenzíva účinkuje po celom svete.

V súčasnosti dopyt po modeloch ŠKODA prevyšuje ponuku. Ako chcete riešiť nedostatok výrobných kapacít?

BM: Áno, nedostatok kapacít by sme mohli prirovnať k hrdlu fľaše. Preto sa teraz snažíme dostať zo súčasných kapacít našich závodov čo najviac, kým nepribudne nová fabrika. Predstavenstvo koncernu nám už dalo zelenú pri hľadaní lokality a vypracovaní plánov. Ak sa všetko podarí, tak už v roku 2023 by sme mohli model KAROQ vyrábať v novom závode. Definitívne slovo však ešte nepadlo.

Doslova o niekoľko hodín začína ženevský autosalón. Čo bude ŠKODA AUTO prezentovať tam?
BM: V Ženeve bude mať výstavnú premiéru náš nový kompaktný model ŠKODA SCALA. Jeho decembrová svetová premiéra v Tel Avive bola výnimočným momentom, o ktorom sa svetové médiá vyjadrovali veľmi pozitívne. Vedľa SCALY však verejnosti predstavíme noše nové mestské SUV ŠKODA KAMIQ. S ním pokračujeme v našej SUV ofenzíve a doplníme tak spodnú priečku tejto ponuky. Programu SUV sme takto dali jasnú prioritu v hierarchii v súlade identitou značky. Okrem toho vystavujeme v Ženeve aj ďalšie naše produkty.

A ako vyzerá najbližšia budúcnosť automobilky ŠKODA AUTO?

BM: Nechcem prezrádzať veľa, no do konca roka 2022 chceme uviesť na trh cez tridsať nových modelov. Viac než desať z nich bude úplne, alebo aspoň čiastočne s elektrickým pohonom. Jedným z nich bude aj ikonická ŠKODA OCTAVIA. V tomto roku oslavujeme už 60 rokov od uvedenia prvej Octavie našej značky. Veľký pokrok sme urobili aj vo vývoji dizajnu, konektivity a asistenčných systémov pri novodobej ŠKODA OCTAVII. V tejto súvislosti predstavíme náš prvý plug-in hybrid a prvý čisti elektrický automobil.

Aké ďalšie výzvy ešte čakajú ŠKODU v tomto roku?

BM: Rok 2019 je kľúčový pre celý automobilový priemysel. Intenzívne sa pripravujú nové limity emisií výfukových plynov, ktoré budu v Európe platiť od roku 2020. Nový spôsob homologizácie podľa WLTP viaže ďalšie kapacity. To všetko sprevádzajú neistoty na svetových trhoch, ako aj Brexit, či vyostrovanie obchodnej vojny medzi USA a Čínou. Pokiaľ sa tieto problémy nevyriešia, tak to bude brzdiť svetovú ekonomiku. Prognózy preto náš najväčší trh (Čínu) hodnotia, ako nestály.
Koncern nám dal tiež nové úlohy, ako zodpovednosť za projekt INDIA 2.0, prevzatie zodpovednosti za ruský región, alebo prípravu produkcie novej generácie modelov PASSAT a SUPERB, ktorých produktová rodina sa bude vyrábať od roku 2023 v Kvasinách. Dôležitým míľnikom je tiež digitálna transformácia a expanzia na nové trhy. Nudiť sa teda v tomto roku určite nebudeme.


A načo sa osobne tešíte najviac?

BM: O našej produktovej ofenzíve som už hovoril. V tomto roku by sme mali upevniť naše základy, aby ŠKODA AUTO bola ešte stabilnejšia a silnejšie ukotvená vo svete budovania nových obchodných pozícií a rozširovania zákazníckej základne cez nové produkty a služby. V roku 2019 teda transformačný proces naberie na dynamike. Pre všetkých je to veľmi náročné, komplexné a nervy drasajúce. Zároveň však všetko toto prináša aj veľa radosti, keďže máme jedinečnú možnosť aktívne a spoločne meniť budúcnosť nášho odvetvia.
 
Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.