Rok 2017 rokom jubileí značky ŠKODA

Za 123 rokov histórie má byť značka ŠKODA právom na čo hrdá. Na rok 2017 pripadlo hneď niekoľko zaujímavých jubileí a tak si ich s hrdosťou pripomeňme a zaspomínajme si spolu.

Neuveriteľných 70 rokov oslávil Závod Škoda v Kvasinách na východe Čiech
Tradícia automobilovej produkcie v Kvasinách siaha do roku 1934. Prvým tu vyrobeným autom značky ŠKODA sa v októbri 1947 stal zástupca luxusnej kategórie, prestížna ŠKODA SUPERB. V ďalších desaťročiach sa tu vyrábal rad úspešných modelov ako roadster ŠKODA FELICIA (1959-1964), ŠKODA 110 R Coupé (1970-1980) a ŠKODA PICK-UP/VW CADDY Pick-up (1995-2001). V súčasnej dobe závod Kvasiny produkuje modely ŠKODA SUPERB, SUPERB COMBI, YETI a KODIAQ.

Fešanda ŠKODA 450, predchodca roadsteru FELICIA, mala krásnych 60 rokov
Výroba otvorených automobilov ŠKODA 450, predchodcu známejšieho modelu FELICIA, začala pred 60 rokmi, a to v septembri 1957 v závode Kvasiny. Štvorvalcový motor s objemom 1089 cm3 a výkonom 50 koní (36,6 kW) ponúkol atraktívnemu modelu ŠKODA 450 najväčšiu rýchlosť 128 km/h. Celkom vzniklo 1010 kusov, z ktorých približne dve tretiny oslovili zahraničných zákazníkov.

60-ku oslávil aj hrdý “pretekár” ŠKODA 1100 OHC
Dvojica aerodynamických roadsterov ŠKODA 1100 OHC zaujala v decembri 1957 elegantnou ľahkou karosériou zo sklolaminátu, priehradovým rámom z pevnostných tenkostenných trubiek či motorom s rozvodom 2 x OHC a zdvojeným zapaľovaním. Štvorvalec s objemom 1089 cm3 dosahoval s dvoma dvojitými karburátormi výkon 67,7 kW pri 7700/min. Roadster vážil bez posádky 550 kg a dosahoval rýchlosť 190-200 km/h.

Jubilovala aj naslávnejšia ŠKODA 130 RS, ktorá pred 40 rokmi získal na slávnej Rallye Monte Carlo prvé dve miesta v triede do 1300 cm3
Pred 40 rokmi, presnejšie v piatok 28. januára 1977, zvíťazila ŠKODA 130 RS posádky Václav Blahna/Lubislav Hlávka na Rallye Monte Carlo v triede do 1300 cm3. Na druhom mieste sa umiestnili Milan Zapadlo s Jiřím Motalom. V absolútnej klasifikácii obsadilo kupé 130 RS v konkurencii podstatne väčších a silnejších špeciálov 12., resp. 15. priečku. Predchodcovia súčasného špeciálu ŠKODA FABIA R5 tak napísali jednu z najslávnejších kapitol 116-ročnej tradície úspešného angažmán značky ŠKODA v motoristickom športe.

A len nedávno sme si zaspomínali na 30 rokov od svetovej premiéry legendárnej ŠKODY FAVORIT, preto na ňu nesmieme zabudnúť
Favorit bol dôkazom umu a nasadenia konštrukčného tímu značky ŠKODA aj v neľahkej dobe 80-tych rokov na sklonku socializmu v Československu. Automobil ŠKODA FAVORIT prišiel zrazu s modernou koncepciou „všetko vpredu“ a s dizajnom talianskeho štúdia Bertone. Jeho svetová premiéra sa odohrala na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu v Brne 16. septembra 1987. Moderné poňatie, dizajn aj jazdné vlastnosti automobilu ŠKODA FAVORIT boli v tom čase porovnateľné aj so západnou konkurenciou. Navyše išlo o jeden z mála osobných automobilov takzvaného východného bloku, ktorý nebol vyrábaný v licencii. Prví zákazníci sa moderného a priestranného hatchbacku FAVORIT dočkali v roku 1988, o dva roky neskôr pribudlo kombi FORMAN, nasledované ľahkými úžitkovými derivátmi aj automobilmi pre voľný čas. Z modelu FAVORIT boli odvodené dokonca aj elektromobily. V období rokov 1987 - 1995 vzniklo celkom 1 077 126 automobilov radu FAVORIT/FORMAN.
 
Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.