780 tisíc vyrobených áut, spustenie výroby batériových systémov na platforme MEB pre elektromobily, či príprava vstupu na vietnamský trh - to sú styčné momenty českej automobilky ŠKODA AUTO v roku 2022.
Rok 2022, poznamenaný veľkým počtom celosvetových kríz, nezastavil úspešné ťaženie českej automobilky ŠKODA AUTO, ktorá vo svojich závodoch doma aj v zahraničí vyprodukovala takmer 780 000 vozidiel (vrátane cca 56 000 vozidiel vyrobených v indických výrobných lokalitách). „Vďaka mimoriadnemu úsiliu našich zamestnancov sa nám podarilo vo výrobných závodoch po celom svete vyrobiť takmer 780 000 vozidiel Škoda, a to aj za súčasných neobvykle náročných podmienok,“ potvrdzuje Michael Oeljeklaus, člen predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO za oblasť Výroby a logistiky a pokračuje. „Tento úspech dokazuje vysoké nasadenie a flexibilitu našich zamestnancov, ktorí si za to právom zaslúžia veľké uznanie. V roku 2023 budeme pokračovať v elektrifikácii a s jasne definovanými cieľmi: Do roku 2030 budú všetky tri české závody vyrábať elektrické komponenty alebo elektromobily.“
Okrem toho automobilka vyrábala aj karosérie a komponenty, batériové systémy pre platformu MEB určenú pre elektrické vozidlá, ďalej motory, nápravy, prevodovky alebo vysokonapäťové trakčné batérie pre plug-in hybridné vozidlá, a to aj pre ostatné koncernové modely. V roku 2022 spoločnosť ŠKODA AUTO vyrobila vo svojom hlavnom závode v Mladej Boleslavi približne 415 000 vozidiel modelových radov Škoda Fabia, Scala, Octavia, Octavia IV, Kamiq, Enyaq IV a Enyaq Coupé IV. Modely úspešného plne elektrického radu Enyaq iV vychádzajú z modulárnej platformy pre vozidlá s elektrickým pohonom MEB koncernu Volkswagen. V závode v Kvasinách pritom vyrobila česká automobilka ďalších 221 tisíc vozidiel modelových radov Škoda Superb, Superb Combi, Superb IV, Karoq a Kodiaq.
Okrem toho spoločnosť vo svojom hlavnom závode vyrobila 366 000 motorov, 1 390 000 náprav a 356 000 prevodoviek typov MQ100 a MQ200. Škoda Auto dosiahla míľnik 4 milióny motorov EA211 a dodala 15milióntu prevodovku súčasnej generácie naprieč všetkými typmi.
V Mladej Boleslavi sa od mája 2022 vyrábajú aj batériové systémy pre vozidlá na platforme MEB. Investície do novo vybudovanej výrobnej linky predstavujú približne 130 miliónov eur. Batériové systémy sa používajú v modeloch značiek Škoda, Volkswagen, Audi a SEAT. Ďalšiu montážnu linku plánuje spoločnosť Škoda Auto spustiť už tento rok. Týmto krokom sa celková kapacita zvýši o viac ako 340 percent na 1 500 jednotiek denne.
V závode vo Vrchlabí zasa vzniklo 538 000 kusov automatických prevodoviek DQ200 s priamym radením, ktoré sa montujú do modelov českej automobilky aj do vozidiel ďalších koncernových značiek. V polovici februára 2022 linku opustila už štvormiliónta prevodovka. Tento moderný výrobný závod je od konca roku 2020 prvou uhlíkovo neutrálnou prevádzkou spoločnosti ŠKODA AUTO na svete. Funguje na princípe Priemyslu 4.0 a využíva prelomové technológie v automobilovom priemysle.
Mimochodom, na Slovensku sa v roku 2022 vyrobilo 16 tisíc vozidiel modelu ŠKODA KAROQ. V čínskych závodoch v mestách Čchang-ša (Kodiaq a Kodiaq GT), Nan-ťing (Kamiq, Kamiq GT a Superb), Ning-po (Octavia, Octavia Pro a Karoq) a I-čeng ( Rapid) vyrobila ŠKODA AUTO v roku 2022 približne 42 tisíc automobilov. Ďalších takmer 56 tisíc vyrobila česká automobilka vo svojich indických závodoch v Púne (Kushaq a Slavia) a Aurangábáde (Škoda Octavia, Kodiaq a Superb). Dôležité je povedať, že závod v Aurangábáde využíva 100 % ekologickej energie a je na ceste k tomu, aby bol do roku 2025 neutrálny z hľadiska produkcie emisií CO2.
Model Škoda Slavia bol rovnako ako SUV Kushaq špeciálne vyvinutý pre potreby miestnych zákazníkov v rámci projektu INDIA 2.0, a je teda druhým lokálnym automobilom, ktorý tu značka Škoda v poslednom čase úspešne uviedla na trh. Modely Slavia a Kushaq sú založené na platforme MQB-A0-IN špeciálne vyvinutej pre indický trh. Od roku 2024 bude Škoda Auto vyvážať obidve modelové rady v podobe plne rozložených sád (CKD) do Vietnamu, kde budú dokončované v novopostavenom montážnom závode partnerskej spoločnosti Thanh Cong Motor Vietnam. Automobilka tak zdôrazňuje značný význam Indie pre svoj ďalší rozvoj v regióne a podporu stratégie zameranej na nové zahraničné trhy.
Nemôže rovnako nespomenúť aj to, že vo februári 2022 rozhodlo predstavenstvo koncernu o zastavení výroby v Rusku, aj vývoze do Ruska, na dobu neurčitú z dôvodu ruského útoku na Ukrajinu. Toto rozhodnutie sa týka oboch ruských závodov v Nižnom Novgorode a Kaluge. Pozrime sa teda v nižšom súčte, ako môže ŠKODA AUTO bilancovať produkciu roku 2022.
Výroba spoločnosti ŠKODA AUTO za rok 2022 v číslach:
Vozidla 780 000 ks
Motory 366 000 ks
Nápravy 1 390 000 ks
Vysokonapäťové batériove systémy 206 000 ks
Prevodovky 894 000 ks
z toho DQ200 538 000 ks
z toho MQ100 a MQ200 356 000 ks