Vedeli ste to? Značka ŠKODA sa tento rok premiérovo predstavila na legendárnej diaľkovej rely, DAKAR 2021. Bolo to síce iba v kategórii veteránov, no mladoboleslavská ŠKODA 130 LR sa v štartovom poli nestratila a vybojovala si dokonca aj jedno etapové víťazstvo!
O premiéru sa najviac zaslúžil bývalý motocyklový pretekár Ondrej Klymčiw, ktorý oslovil skúseného pilota Dakaru na Liaze, Jiřího Moskala a bývalého šéfa tímu ŠKODA MOTORSPORT, Jiřího Kotka. Zrodil sa krásny projekt „Škodovkou na Dakar“. Ako súťažnú „zbraň“ si zvolili model ŠKODA 130 LR, ktorý bol v 80-tych rokoch postavený ako súťažný špeciál pre majstrovstvá sveta rely. Pre dakarskú súťaž bolo však teraz dôležité, aby auto štartovalo v „dobovom kostýme“ a dokázalo sa popasovať s terénom v púšti.
Vozidlo tak dostalo upravenú prevodovku so samosvorným diferenciálom a s prevodmi vhodnými aj pre Dakar. Úpravami prešiel i systém filtrovania vzduchu a mechanici čo najviac zväčšili svetlú výšku. Prerobená bola aj geometria prednej nápravy. Keďže boli k dispozícii pôvodné nákresy a kalkulácie, bolo možné presne prerátať pozíciu riadenia i pohyb nápravy. Jeden z problémov bol, ako auto pripraviť na vysoké teploty. Existovalo riziko, že počas rýchlostných skúšok, ktoré mali cez 200 kilometrov, môže prísť k prehriatiu prevodovky. Preto bol prevodovke nainštalovaný samotný chladiaci okruh. Modifikovaný bol aj vodný chladiaci systém, ktorému pomohlo dvojnásobné zväčšenie kapacity predného radiátora a umiestnenie dvoch ventilátorov kontrolovaných buď termostatom alebo manuálne jazdcom. Vozidlo poháňa pôvodný motor s hliníkovou hlavou so zväčšeným objemom na 1,4-litra, ktorému slúžia dva karburátory Weber. Posilnený bol kľukový hriadeľ, motor dostal mazanie so suchou kľukovou skriňou a úpravami prešlo i sacie potrubie, ktoré je z uhlíkových vlákien.
Dosť zásadným problémom bolo aj obutie. Aby auto vyzeralo ako pôvodné a nie ako bugina, nebolo možné použiť pneumatiky s väčším priemerom ako 620 milimetrov. Do podbehov sa totiž väčšie nezmestia. Rovnako tak ani špeciálne offroadové kolesá, ktoré umožňujú zníženie tlaku v pneumatikách, aby sa vozidlo mohlo vyhrabať z hlbokého piesku. Bolo teda nutné použiť „len“ pneumatiky určené na kamene. Medzi ďalšiu výbavu patrí dvojica rezervných kolies, nádrž zväčšená na 85 litrov, dve nájazdové lyžiny, lopaty a náhradné diely. Vozidlo preto váži viac ako tonu, pričom pôvodný špeciál pre rely mal len niečo cez 700 kilogramov.
Takto vyzbrojená ŠKODA 130 LR začiatkom januára 2021 vyštartovala do svojej premiérovej dakarskej súťaže, ktorá je považovaná za najťažšiu diaľkovú rely na svete. Pravdou je, že pre kategóriu veteránov (ktorá mala tiež v tomto roku premiéru) organizátori pripravili trochu odlišnú trať, ktorá však svojou náročnosťou rozhodne nezaostávala za drsnosťou trate pre moderné špeciály.
Do kokpitu dakarskej ŠKODY 130 LR sa posadila česká posádka Ondrej Klymčiw a Petr Vlček. Obaja pretekári už mali za sebou štyri dakarské štarty v kategórii motocyklov. Obaja sa však v novej pozícii museli učiť novým veciam. „Postupne som sa auto aspoň trochu naučil riadiť, spoznal som jeho chovanie na piesku a vedel som, čo si môžem dovoliť, prípadne ako si pomôcť šmykom. Nezabudnem ani na dojazd do cieľa; bol som rád, že sme si vzali českú vlajku, odfotili sme sa a za chvíľu sme mali na Facebooku 10 000 lajkov. Vážim si, ako nás ľudia sledovali, ako nás podporovali a ako to prežívali spolu s nami. Videá mali aj viac ako 100 000 videní a ľudia ich navyše dopozerali do konca, čo je neskutočné, skoro až dojemné,“ bilancuje pretekár, ktorý sa netají tým, že by si dakarské dobrodružstvo zopakoval znova.
Českej posádke sa výborne darilo až do ôsmej etapy, kedy v priebežnom poradí figurovali na piatom mieste v kategórii veteránov. Prišla však porucha prevodovky. Následne museli meniť aj tesnenie pod hlavou a získaná penalizácia ich nakoniec odsunula na konečné devätnáste miesto. Rozhodne však potešilo víťazstvo v šiestej etape, a štyri tretie miesta v ďalších etapách. ŠKODA 130 LR tak milo prekvapila svojou schopnosťou zvládnuť aj tak náročnú diaľkovú súťaž a pre značku ŠKODA AUTO je to ďalšou inšpiráciou. Veď ktovie, či sa napokon niekedy nedočkáme aj nejakého štartu českej značky tiež v najvyššej kategórii.