Prečo sa prototypy maskujú?

Možno ste už aj vy niekedy videli na ceste nápadné auto maskované opticky pestrofarebným vzorom. Pod maskovaním je len ťažké rozpoznať o akú značku, či model asi ide. Ani ŠKODA AUTO nie je v tomto smere výnimkou a svoje nové prototypy maskuje rovnakým spôsobom.

 

Ešte predtým, sa nový model ŠKODY predstaví verejnosti, musí absolvovať celý rad testov v rôznych podmienkach a často pritom najazdí aj dva milióny kilometrov. Maratón skúšok na ceste k sériovej výrobe pritom prebieha na všetkých kontinentoch, nakoľko neskôr bude musieť sériové vozidlo fungovať pri -30 °C rovnako spoľahlivo, ako pri viac než 40 °C. Náročný a rozsiahly testovací program preto vozidlá absolvujú v teple, pri vysokej vlhkosti vzduchu a na rozbitých prašných cestách, rovnako ako pri arktických teplotách, na snehu a zľadovatených cestách. A samozrejme, v bežnej prevádzke. „Popri vlastnom účele kamufláže je samozrejme nutné dbať aj na požiadavky prevádzky na verejných komunikáciách,“ vysvetľuje Florian Weymar, vedúci vývoja celého vozidla v spoločnosti ŠKODA AUTO. „Preto musí mať každý prototyp napríklad funkčné smerovky, brzdové svetlá a všetky senzory, nezávisle na kamufláži či rozostrení dizajnu. Okrem toho musia tiež byť testovací šoféri a vývojári schopní počas jazdy plniť svoje úlohy. Nesmie byť obmedzený vstup chladiaceho vzduchu a nesmú byť zalepené ani výduchy ventilácie. Tým je zaistené, že výsledky merania poskytujú zodpovedajúce údaje o dátach, ktoré bude dosahovať sériové vozidlo. V interiéri je dôležité, aby bolo počas jazdy vždy vidieť na prístroje a aby boli všetky dôležité ovládacie prvky v dosahu šoféra.

 

V spoločnosti ŠKODA AUTO majú návrh a vývoj maskovacieho vzoru na starosti špecialisti na kamufláž. Ich fantázii a kreativite sa pritom nekladú takmer žiadne medze. Hrajú sa s vzormi, 3D-efektami a farebnými kontrastmi, aby pozorovateľov čo najviac opticky zmiatli. Niekdy do kamufláže dokonca skrývajú nejakú správu, napríklad jeden hashtag Twitterového účtu @skodaautonews. Hotové kamuflážne fólie sa na vozidlo lepia ručne, čo je práca na niekoľko hodín. Pre mimoriadne príležitosti vyvíjajú špecialisti na kamufláž spolu s marketingovými špecialistami značky ŠKODA mimoriadne riešenia. Napríklad v poslednej etape Tour de France 2016 sa SUV KODIAQ ešte pred zahájením sériovej výroby prešlo po Champs-Elysées ako vedúce vozidlo celého pelotónu Tour v červeno-šedo-čiernej kamuflážnej fólii. Štvrtá generácia modelu ŠKODA OCTAVIA sa krátko pred svojou svetovou premiérou v roku 2019 predstavila v Prahe a Mladej Boleslavi v špeciálnej dvojfarebnej žlto-oranžovej maskovacej fólii, a to v rámci akcie “Chyť ma, ak to dokážeš”. Kto na Facebook, Twitter alebo Instagram umiestnil svoju fotografiu maskovaného vozidla, mohol vyhrať exkluzívnu pozvánku na svetovú premiéru novej Octavie v Prahe. V prípade prototypov neskoršieho modelu SCALA vsadila ŠKODA na modrobiely prúžkovaný vzor.

 

V súčasnosti v okolí Mladej Boleslavi občas jazdí prototyp vozidla ŠKODA ENYAQ iV vo svojej zeleno-bielo-šedej kamufláži s trojrozmernými prvkami. Špecialisti na kamufláž strávili vývojom kamuflážneho konceptu pre prvé čisto elektrické SUV značky ŠKODA zhruba 120 hodín a na jeho zamaskovanie spotrebovali približne 18 metrov štvorcových fólie. ŠKODA ENYAQ iV bude odhalená ešte tento rok. Príliš času na oddych ale kamuflážni špecialisti mať nebudú, pretože do konca roku 2022 má byť predstavených celkovo desať modelov elektrifikovanej rodiny vozidiel ŠKODA iV.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.