Prázdninový pohľad do histórie značky ŠKODA

V období lenivého prázdninového augusta je ten najlepší čas obzrieť sa za bohatou históriou mladoboleslavskej značky. Dnes zaspomíname na úplné začiatky – na prvých desať rokov.

 

Nápad na založenie spoločnosti prišiel niekedy pred Vianocami 1895, aby oficiálna registrácia spoločnosti prebehla na jar 1896. Václav Laurin a Václav Klement sa usadili sa na periférii okresného mesta. Okrem nich mali jedného učňa a ďalších dvoch zamestnancov. Výrobňa velocipédov Laurin & Klement sa však celkom rýchlo rozbehla a už o rok neskôr mali dvadsaťjeden zamestnancov a dokonca jeden parný, obrábací stroj s výkonom dvoch konských síl. Za počiatočným úspechom bola poctivá robota, kvalitne spracované materiály a chytrá obchodná politika, ktorá umožňovala nákup na splátky. Sortiment velocipédov Slávia sa rýchlo rozrástol na päť a už po troch rokoch vyrástla väčšia výrobná hala, ktorá znásobila výrobu.

 

Nový krok prišiel po návrate Václava Klementa z Paríža, odkiaľ si v roku 1896 doviezol jednoduchý motocykel. No asi skôr by sme povedali, že bicykel s motorom. Jazdilo to kedy chcelo a nešťastný Klement si na tom vyrazil predné zuby. Ani to ho však nezastavilo a začal špekulovať, ako by sa dalo urobiť lepšie a jednoduchšie. Tak vznikla koncepcia moderného motocykla. Dva nové vlastné modely "motorových bicyklov" L&K typu A a B firma predstavila novinárom v sobotu 18. novembra 1899.

 

Václav Klement ich usilovne predával doma i v zahraničí a dieru do sveta urobil tým, že získal objednávku na 150 strojov od renomovaného londýnskeho obchodníka Henryho Hewetsona, ktorého presvedčil tým, že na zvládnutie laurinky stačí trojminútový tréning. Klement priniesol z Albionu objednávku, ktorá desaťnásobne prevyšovala ročnú produkciu vtedajšej mladoboleslavskej spoločnosti. O štvrť roka neskôr prišli ďalšie objednávky z Nemecka, keď zákazníci reagovali na ocenenia na medzinárodnej výstave vo Frankfurte nad Mohanom, kde  motocykel L&K získal vo svojej kategórii prvú cenu a zlatú medailu. Písal sa rok 1900 a Lauriňáci vyrukovali so zľavami na svoje bicykle i motocykle. Navyše v tom istom čase prototyp nimi pripravovaného automobilu, zostaveného z častí motocykla, zažiaril v slávnostnom sprievode Prahou.  

 

V júni 1901 sa Laurinka postavila svetovej konkurencii vo vražedných podmienkach pretekov z Paríža do Berlína a čoskoro zbierala v okolitých krajinách jeden vavrín za druhým. Sezónu 1904, v ktorej už spoločnosť vyrábala motocykle s jedným, dvoma a dokonca štyrmi valcami (ako jedna z prvých tovární na svete), so vzduchom alebo vodou chladenými motormi, uzavrela značka L&K s rekordným počtom 56 prvých cien a 59 druhých a tretích miest zo 64 motoristických podujatí, na ktorých sa spoločnosť v rokoch 1903 až 1904 zúčastnila. Nie je prekvapením, že licenciu na motocykle Slavia kúpila nemecká továreň Seidel & Naumann, ktorá zamestnávala 2 800 ľudí oproti 310 pôsobiacim v Laurinke. Výsledkom boli motocykle Germania.

 

Rok 1905 bol rokom veľkého úspechu. Nielenže sa oslavovalo desať rokov od založenia značky, ale v marci spoločnosť Laurin & Klement oznámila okresnému úradu, že končí s výrobou bicyklov. Výrobné kapacity a všetko úsilie sa teraz sústredili na motorové vozidlá. Podnik mal už 355 zamestnanov na 9 500 štvorcových metroch a k dispozícii mal 206 obrábacích strojov. V apríli na pražskom autosalóne, ktorý sa konal v secesnom Priemyselnom paláci vystavili dvojvalcový motor pripravovaného nového automobilu. V júni 1905 vyvrcholila motocyklová éra triumfálnym víťazstvom na neoficiálnych majstrovstvách sveta v Dourdane pri Paríži a v októbri už viedenská odborná tlač prináša fotografiu prvého predsériového modelu Laurin & Klement Voiturette A! 

 

Firma z malého okresného mesta dokázala zvíťaziť nad konkurenciou z technicky najvyspelejších európskych krajín a v nasledujúcich rokoch expandovala na najväčšiu automobilovú spoločnosť v Rakúsko-Uhorsku. Ale o tom už zasa niekedy nabudúce.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.