Pohľad do „tajnej kuchyne“

Superpočítače, moderné záložné generátory, unikátne páskové zálohovacie robotické knižnice alebo dokonca úplne samoobslužná prevádzka. Preskúmajte dátové centrum automobilky Škoda.

 

Bude to už neuveriteľných 55 rokov, čo česká automobilka ŠKODA AUTO začala používať počítače. Dnes má automobilka v Mladej Boleslavi dve moderné dátové centrá a používa prakticky všetky moderné systémy pre riadenie výroby. Dátové centrá v Mladej Boleslavi zabezpečujú aj prevádzku SAP centra pre koncernové spoločnosti, uchovávajú manuály pre všetky  koncernové vozidlá a kapacitu miestnych superpočítačov bude v blízkej budúcnosti využívať aj celý koncern. Dátové centrum priamo v hlavnom závode automobilky je mladším z hlavnej dvojice, ktorého projektovanie sa začalo v roku 2008 a výstavba v roku 2011. Budova má mohutnú konštrukciu, ktorá odolá i pádu malého lietadla, špeciálne tienenie a odhlučnenie vzduchotechniky a oddelené sekcie pre výpočtovú techniku, prípravu chladiaceho vzduchu a záložné generátory.

 

Pýtate sa, prečo sú dátové centrá dve? Pretože sú zdvojené. Idú cez nich všetky dôležité úlohy, ktoré sú zásadné pre chod celej automobilky a pre ich zabezpečenie a minimalizáciu dopadov, pri prípadných výpadkoch sú dvojmo.  Ide o všetky stroje na ktorých beží databáza SAP Hana. Tie majú 16 TB pamäte RAM a celá databáza kvôli rýchlym odozvám beží v operačnej pamäti. V oboch dátových centrách je podľa zástupcov IT oddelení spustených cez 1 331 aplikácií a systémov.

 

„Dátové centrum spravujeme na diaľku, takže tu nemusia pohybovať žiadni zamestnanci. Tí sem chodia, keď treba vykonať údržbu, riešiť výpadky alebo inštalovať nové technológie,“ vysvetľuje Luboš Patka, vedúci IT služieb Škoda Auto. Dátové centrum má celkovo šesť hál a každá z nich má k dispozícii šesť vzduchotechnických jednotiek s výkonom 350 kW. Vzduch na chladenie tu ochladzujú prúdením. Hovorí sa tomu freecooling. Ďalšie chladenie zabezpečujú tri obrovské turbokompresory, každý s výkonom 950 kW. Tam, kde to bolo možné, prešli z chladenia pri teplote 21 °C na vyššiu teplotu 23 °C. „To pomáha znižovať spotrebu energií i emisie. Do budúcnosti počítame s možnosťou ďalšieho mierneho zvýšenia teploty, ale musíme dôkladne naplánovať, ktorá technológia takéto teploty zvládne,“ dopĺňa koordinátor dátových centier, Petr Vomáčka.

 

Okrem prívodu vzduchu (ten je vedený v dvojitej podlahe) majú dátové haly rozvedené aj hasiace médium. Ide o špeciálny plyn obsahujúci malé množstvo kyslíka, aké je bežné vo výške 6 000 metrov. Ľudia môžu takýto plyn dýchať, čo v prípade požiaru znamená bezpečnú evakuáciu, pričom pre požiar je takéto množstvo kyslíka nedostatočné a horenie zastavuje.

 

Všetky tieto technológie sú tu, samozrejme, preto, aby servery mohli bez problémov fungovať. V dátovom centre sú napríklad najnovšie superpočítače HPE Cray s vodným chladením. Tie zabezpečujú najnáročnejšie výpočty, ako sú virtuálne aerodynamické testy a počítačové simulácie crash testov. Umiestnené sú v špeciálnej miestnosti, ktorá umožňuje priame vodné chladenie serverov s celkovým príkonom 1,2 MW. Dátové haly obsahujú celkovo približne 4 300 fyzických serverov, na ktorých beží celkovo 8 689 serverov vrátane virtuálnych. A okrem toho tu majú 40 diskových polí s kapacitou 60 petabajtov.

 

Zaujímavé je, že dáta sa ukladajú v rôznych formách. Samozrejmosťou sú rýchle SSD disky na okamžité ukladanie a uchovávanie dát, ku ktorým je potrebné pristupovať rýchlo a nepretržite. Nachádzajú sa tu aj diskové polia s rotujúcimi diskami, ako aj štyri veľké páskové zálohovacie stanice. Pásky sú stále veľmi efektívnou a spoľahlivou metódou zálohovania a využívajú ich na staršie údaje, ktoré sa už používajú len zriedka. Na páskach sú napríklad uložené výsledky virtuálnych simulácií starších modelov automobilov.

 

Lenže, čo ak vypadne prúd? Nevadí! ŠKODA AUTO má aj dva záložné generátory. Presnejšie ide o takzvané DUPS, teda dynamické zdroje neprerušovaného napájania. Samotné dieselové generátory sú len jednou zo súčastí týchto fascinujúcich strojov, ktoré sa spúšťajú len v prípade výpadku prúdu alebo veľkých výkyvov v sieti. Okrem motorov je tu aj obrovský alternátor a takzvaný kinetický modul, čiže vlastne obrovský zotrvačník. Alternátor sa celý čas točí stabilnými otáčkami a filtruje akúkoľvek nestabilitu prichádzajúcu zo siete.  

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.