Meno Hrdlička je neodmysliteľne spojené s automobilkou ŠKODA AUTO. Syn niekdajšieho generálneho riaditeľa automobilky ŠKODA a neskôr sám významný konštruktér a riaditeľ oddelenia vývoja Petr Hrdlička sa dožíva 90 rokov! Gratulujeme!
Inžinier Petr Hrdlička je po celý svoj život úzko spätý s domácim automobilovým priemyslom a značkou ŠKODA. Vďaka svojim znalostiam konštrukcie moderných automobilov sa dokázal presadiť a stal sa riaditeľom technického vývoja, ktorého hlavnou úlohou bol vývoj modelu Škoda Favorit. Svoju stopu zanechal Škode 1000 MB a pri evolúcii vozidiel Škoda s motorom vzadu v 80. rokoch.
Sága rodiny Hrdličkovcov je s mladoboleslavskou automobilkou spojená už od januára 1929, keď sa Karel Hrdlička (1. marca 1888 – 7. decembra 1979, otec Petra Hrdličku) stal zástupcom riaditeľa závodu a onedlho na to aj riaditeľom celej automobilky, ktorej oficiálny názov bol Akciová spoločnosť pre automobilový priemysel (ASAP). V tejto funkcii zotrval až do roku 1942, keď sa jeho pôsobenie pod ťarchou vojnových udalostí skončilo. Počas jeho éry sa Škoda posunula na prvé miesto silnej domácej konkurencie a etablovala napríklad modelové rady Popular, Rapid, Favorit či Superb. To všetko hlavne vďaka zavedeniu sériovej výroby v úplne novom modernom závode a po prvýkrát v Československu. Petr Hrdlička sa narodil 12. septembra 1934 v Prahe. Skutočnosť, že jeho otec bol počas druhej svetovej vojny na pozícii riaditeľa automobilky, mu znemožnila študovať na vysokej škole, a tak nastúpil do Ústavu pre výskum motorových vozidiel (ÚVMV). Vďaka svojim schopnostiam a odhodlaniu, ale aj vďaka súhre priaznivých okolností, bol v roku 1954 predsa len prijatý na ČVUT (České vysoké učení technické) a po promóciách v roku 1959 nastúpil do automobilky Škoda do oddelenia konštrukcie prípravkov.
Vďaka svojej špecializácii na hypoidné ozubené kolesá dostal Petr Hrdlička už v roku 1959 za úlohu vypočítať parametre súkolia zadnej nápravy pre pripravovaný nový model Škoda 1000 MB. Jeho práca sa odrazila aj na zmenách ďalších komponentov vozidla tak, aby bola zabezpečená ich odolnosť. V druhej polovici 70. rokov minulého storočia Petr Hrdlička pracoval ako vedúci útvaru vedecko-technického rozvoja na ÚVMV, kde založil aj oddelenie inovácií, ktoré sa zaoberalo aj modernizáciou modelov Škoda 742 a 743. Prispel hlavne k vývoju zadnej vlečnej nápravy, ale zasadil sa napríklad aj za aplikáciu hrebeňového riadenia, výkonnejšieho brzdového systému či úpravy štvorstupňovej prevodovky na päťstupňovú s cieľom dosiahnuť nižšiu hlučnosť a spotrebu paliva.
Najdôležitejším dielom Petra Hrdličku Škoda Favorit, ktorého úspech bol pre automobilku životne dôležitý. Priniesol vytúžený prechod na modernú koncepciu s motorom vpredu a pohonom predných kolies. Ako riaditeľ technického vývoja pracoval Petr Hrdlička v Mladej Boleslavi sedem rokov od marca 1983 do marca 1990. Na samom začiatku bol architektom kontraktu s dizajnérom Giuseppem „Nucciom“ Bertonem a vďaka svojej technickej erudícii ovplyvňoval u jednotlivých súčiastok ich vývoj, konštrukciu i prípadné dodávky od subdodávateľov, u ktorých presadil zavedenie množstva moderných technológií. Tím okolo Petra Hrdličku dokázal projekt Škoda Favorit úspešne dokončiť v rekordne krátkom čase. Úplne nový automobil bol verejnosti prvýkrát predstavený už v septembri 1987. Svojou modernou koncepciou a zavedením nových technológií výrazne prispel k modernizácii celého automobilového priemyslu vo vtedajšom Československu a položil základy pre rozhodnutie koncernu Volkswagen o vstupe do českej automobilky v roku 1991.
Po odchode zo spoločnosti Škoda Auto v roku 1990 sa Petr Hrdlička s automobilkou profesijne opäť spojil v polovici 90. rokov v pozícii externého konzultanta a naďalej ostával v kontakte najmä s oddelením vývoja. Na rodinnú tradíciu nadviazal aj syn Petra Hrdličku Martin (1969), ktorý svoju profesijnú dráhu s mladoboleslavskou značku ŠKODA prepojil v januári 1993. Aj on je rodený technik s globálnym presahom a aktuálne pôsobí ako vedúci vývoja podvozkov a agregátov