Perly minulosti sprístupnené verejnosti

V priestoroch historickej továrenskej haly, v ktorej od roku 1907 fungovala kováčska dielňa, otvára ŠKODA MÚZEUM dňom 1. decembra 2025 nový depozitár historických vozidiel, sprístupnený pre verejnosť

 

V novom múzeu teraz ŠKODA sprístupní dvadsaťtri exponátov, ktoré sú vo väčšine v stave v akom ich v rôznych zabudnutých kútoch či stodolách objavili pracovníci múzea. „V rámci tohtoročných osláv 130 rokov od položenia základov automobilky Škoda návštevníkom nášho múzea sprístupňujeme nové atraktívne výstavné priestory. Viac ako dvadsiatka historických vozidiel siaha až k samotným koreňom výroby automobilov v Mladej Boleslavi a ich pôvodný stav na návštevníkov dýchne originálnym kúzlom a patinou,“ hovorí Andrea Frydlová, vedúca ŠKODA MÚZEA.

 

Továrenská hala s dnešným označením V4 bola postavená roku 1906 a od roku 1907 bola využívaná ako kováčska dielňa počas výrazného rozšírenia a modernizácie výroby vozidiel Laurin & Klement. V tejto budove bol vedľa klasických kovadlín a pece umiestnený veľký buchár umožňujúci hromadnú výrobu veľkých kovových súčastí a tiež brzda motorov, na ktorej sa meral výkon a správanie pohonnej jednotky pred tým, než sa montovala do podvozku. A práve sem sa najlepšie hodilo umiestnenie expozície dvadsiatich troch veteránov z rokov 1913 až 1939, v takmer pôvodnom stave.  A tu je ich zoznam s krátkym profilom.

 

L&K Sd (1913)
Vozidlo vyrobené v októbri 1913 pre zastúpenie L&K v Petrohrade bolo do zbierok zakúpené v polovici 60. rokov od českého zberateľa. Stal sa vtedy jedným z prvých exponátov novo vznikajúceho Škoda Múzea.

 

L&K 210 (1924)

Automobil z konca roku 1924 vyrobený pre Ministerstvo národnej obrany má karosériu phaeton a do zbierok Škoda Múzea sa dostal v roku 1971. Je jedným z 324 kusov tohto modelového radu vyrobených v rôznych prevedeniach – phaeton, limuzína alebo coupé.

 

L&K 105 (1924)

Jeden z posledných typov vyrobených pod značkou Laurin & Klement opustil továreň v Mladej Boleslavi na jeseň roku 1924, a to s kombinovanou karosériou. Neskôr bol prestavaný na nákladné auto a súčasťou zbierky Škoda Múzea je od roku 1975.

 

L&K Škoda 120 (1926) sanita
Pre zákazníka z Rabí v šumavskom podhorí bol tento automobil s nákladnou valníkovou karosériou vyrobený v roku 1926. V neskorších rokoch došlo k prestavbe na sanitné vozidlo a ako také ho v roku 1995 Škoda Múzeum získalo do svojho depozitu.

 

L&K Škoda 150 (1927)
Jedná sa o jeden z posledných vyrobených vozidiel z celkového počtu iba 52 kusov. Továreň v Mladej Boleslavi opustil tento automobil s karosériou phaeton na jeseň 1927 a následne slúžil zákazníkovi pánovi Ladislavovi Sýkorovi z Košíc. Do zbierky Škoda Múzea sa dostal v roku 1968.

 

L&K Škoda 110 (1927)

Tento konkrétny exemplár pochádza z roku 1927, kedy bol vyrobený s otvorenou karosériou a dodaný značkovej predajni RJStarý v Uherskom Hradišti. Pre natáčanie filmu Dedko automobil podľa knihy Adolfa Branalda bol v polovici 50. rokov prestavaný do podoby závodného špeciálu.

 

L&K Škoda 110 Coupé (1928)
Vozidlo opustilo továreň v Mladej Boleslavi v roku 1928 so športovou otvorenou karosériou pre zákazníka v Českom Krumlove, avšak v polovici 30. rokov bol jihlavskou karosárňou prestavaný na Coupé. V zbierke Škoda Múzea figuruje od roku 1973.

 

Škoda 4R (1928)
Automobil pochádza z prvej série a vznikol v decembri 1928 ako limuzína s karosériou, ktorá mala šesť okien. Prvým majiteľom sa stal pán F. V. Steinreich z Prahy av neskorších rokoch bolo vozidlo prestavané na úžitkový s nákladnou plošinou. V zbierkach Škoda Múzea od roku 1975.

 

Škoda 6R (1929)
Tento exemplár bol vyrobený v marci 1929 pre Stredomoravskú elektráreň v Přerove. Súčasťou zbierky Škoda Múzea sa stal v roku 1968, a je v stave čiastočnej renovácie, takže je viditeľná drevená kostra karosérie pokrytá plechovými panelmi.

 

Škoda 6R (1929)
Automobil vyrobený v marci 1929 pôvodne ako limuzína pre pána M. J. Wintera z Prahy prešiel v neskorších rokoch úpravou na hasičské vozidlo a slúžil v obci Dobřív u Rokycan. Do zbierky Škoda Múzea bol zhotovený v roku 1970.

 

Škoda 860 (1930)
Vozidlo vo vyhotovení limuzína vyrobila automobilka Škoda v roku 1930 a vozidlo užívalo Dr. Bouček z Prahy, neskôr Spoločnosť pre speňaženie liehu. Počas druhej svetovej vojny sa vozidlo dočkalo úpravy na pohon drevoplynom, neskôr do neho dokonca majiteľ zabudoval aj motor inej značky. Škoda Múzeum ho získalo v roku 1968.

 

Škoda 422 (1931)
Brány mladoboleslavskej automobilky opustilo toto vozidlo s uzavretou karosériou typu sedan v marci 1931 ao dva mesiace neskôr si ho prevzala firma Bratia Kabrielovia z Mlčechvosta. Zbierku Škoda Múzea obohatil v roku 1993.

 

Škoda 430 Cabriolet (1930)
Exemplár s otvorenou karosériou pochádza z januára 1930 av júni 1932 bol prekarosovaný na verziu Cabriolet. Následne si ho zakúpil prvý zákazník z Liberca - Doubí. Škoda Múzeum ho vo výnimočnom pôvodnom udržiavanom stave získalo v roku 1973.

 

Škoda 860 (1933)
Vozidlo s karosériou limuzína bolo vyrobené v marci 1933 a slúžilo ako výstavný exemplár v niekoľkých predajných zastúpení automobilky. Do depozitára Škoda Múzea sa dostal v roku 2004.

 

Škoda 215 (1933)
Prototyp mestského miniautá, ktoré sa nedočkalo sériovej produkcie, pochádza z roku 1933. O dva roky neskôr bol po skúškach predaný ako ojazdený, pričom prvým majiteľom sa stal úradník automobilky pán Krešl. V zbierke Škoda Múzea je od roku 1969.

 

Škoda Popular Sport Coupé (1934)
Automobil pochádza zo série iba piatich aerodynamických kupé s hliníkovou karosériou, určených na športové a propagačné účely. Tento exemplár bol do zbierky Škoda Múzea zhotovený až v polovici roku 2024 v stave „stodolného nálezu“.

 

Škoda Popular Tudor Special (1936)
Z veľmi malej série 12 kupé a 11 dvojdverových sedanov pochádza tento automobil, ktorého prvým majiteľom sa stal v roku 1936 Antonín Grác zo Zlína. V nálezovom stave bol tento historicky výnimočný automobil zakúpený do zbierky Škoda Múzea v roku 1969.

 

Škoda Popular Monte Carlo (1936)
Vozidlo zo špeciálnej limitovanej edície 70 kusov zišlo z výrobnej linky v októbri 1936 a automobilka ho prezentovala na svojom stánku na pražskej Automobilovej výstave. Jeho prvým majiteľom sa stal rada Hypobanky pán Petr Polák. V zbierkach Škoda Múzea figuruje od roku 2018.

 

Škoda Rapid II (1937)
Tento automobil bol vyrobený v roku 1937 s karosériou Cabriolet a prvý zákazník pán Pánik z Prahy si ho prevzal v júni 1939. Súčasťou zbierky Škoda Múzeu je od roku 1973.

 

Škoda 104/II (1937)
Vozidlo v stave prebiehajúcej renovácie sa do majetku Škoda Múzea dostalo v roku 2022. Pôvodne bolo vyrobené pre pražskú spoločnosť na spracovanie mäsa Zemka.

 

Škoda Favorit 2000 OHV (1938)
Exemplár zachovaný v pôvodnom nerenovovanom stave sa stal jedným z prvých vozidiel vybavených motorom OHV av automobilke slúžil na testovanie. Neskôr bol ako ojazdený automobil odpredaný a v roku 1973 sa stal súčasťou zbierky Škoda Múzea.

 

Škoda Rapid OHV (1939)
Tento konkrétny automobil si v júni 1939 prevzal pán Krištof z Mladej Boleslavi. Išlo o jeden z 1783 vyrobených kusov vybavených väčším motorom s objemom 1564 cm³ s ventilovým rozvodom OHV. V depozitári Škoda Múzea je tento kus od roku 1976.

 

Škoda Superb (1936)
Prvým majiteľom luxusnej šesťsedadlovej limuzíny Škoda Superb bola stavebná firma Ing. O. Podhájsky z Prahy, v roku 2010 sa stala súčasťou zbierky Škoda Múzea. Rozsiahla renovácia bola dokončená v roku 2020.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.