Bolo to začiatkom septembra 1996, keď predstavili nový model mladoboleslavskej automobilky. Nová ŠKODA OCTAVIA sa odvtedy stala legendou. Viete, ako to vtedy vlastne bolo?
Len dva dni po slávnostnom predstavení prvého septembra 1996 prestrihoval novej časti mladoboleslavskej továrne vtedajší český prezident Václav Havel. Začínala sériová výroba v novej hale s 32 000 m2 výmerou, na linke ktorej kompletizovali subdodávateľmi pripravené podskupiny a komplety (motory, či sedadlá operatívne dodávané v efektívnom systéme just-in-time).
Nová ŠKODA OCTAVIA využívala najmodernejšie technológie koncernu Volkswagen v danej triede, okrem iného aj podvozkovú platformu novej generácie s označením PQ34. Používali ju napríklad aj vozidlá VW Golf IV alebo Audi A3. Aj motory, prevodovky a niektoré ďalšie súčiastky ako napríklad sedadlá, boli zhodné s koncernovými súrodencami.
V prvom roku výroby tu z linky schádzali vozidlá OCTAVIA s dvoma benzínovými štvorvalcami a jedným turbodieslom. Základ tvoril motor 1.6 MPI/55 kW, pre náročnejších mala ŠKODA pripravený motor 1.8 20 V/92 kW s piatimi ventilmi v každom zo štyroch valcov. Moderný turbodiesel s priamym vstrekovaním 1.9 TDI/66 kW lákal pôsobivým krútiacim momentom od nízkych otáčok i normovanou spotrebou 5,1 litra nafty na 100 kilometrov. Paleta motorov sa postupne rozšírila napríklad o agregáty 1.8 20 V Turbo/110 kW alebo o atmosféricky diesel 1.9 SDI/50 kW.
V septembri 1997 prilákala na autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom pozornosť priestranná OCTAVIA COMBI. Bočná časť karosérie, ktorá bola formovaná z hlbokoťažného plechu v jednom celku, si vyžadovala inštaláciu doposiaľ najväčšieho lisovacieho zariadenia v podniku. Len príslušná raznica vážila úctyhodných 63 ton, pričom sa pracovalo s presnosťou na desatiny milimetra. Frankfurtský koncept sa príliš nelíšil od podoby, ktorá sa vo februári 1998 dostala do sériovej výroby. Prví zákazníci si novinku prevzali v máji 1998. Liftback mal rázvor 2 512 milimetrov, pričom kombi bolo o šesť milimetrov dlhšie, o 26 milimetrov vyššie a podľa prevedenia o 15 až 30 kilogramov ťažšie. Elegantne tvarovaná zadná časť poskytovala množstvo miesta pre batožinu, konkrétne 548 až 1 512 litrov. Podiel kombi karosérií na celkových predajoch modelového radu OCTAVIA stúpol do roku 2001 z 15 na 40,5 percenta. Obrovský záujem zákazníkov viedol v októbri 1998 k spusteniu novej linky na jej montáž v závode vo Vrchlabí.
Rok 2000 priniesol modernizáciu modelu, pričom inovované vozidlá boli ponúkané vo výbavách Classic, Ambiente, Elegance a v špeciálnej výbave Laurin & Klement. V roku 2001 pribudla v ponuke dynamická verzia OCTAVIA RS. Poháňal ju zážihový turbomotor 1,8 l/132 kW, ktorý liftbacku umožňoval zrýchliť z 0 na 100 km/h za 7,9 sekundy a dosiahnuť maximálnu rýchlosť 235 km/h. Nechýbali kotúčové brzdy s vnútorným chladením, v interiéri atraktívne športové sedadlá a volant, kontaktné plochy pedálov z nehrdzavejúcej ocele a ďalšie doplnky. Dynamický charakter vozidla zdôrazňovala aj štvorica ponúkaných farieb: červené Rallye, strieborná diamantová metalíza, magická čierna a žltá Lemon.
Vysokú obľúbenosť prvej novodobej generácie OCTAVIA potvrdzuje aj fakt, že zostala vo výrobe aj po nástupe druhej generácie. Od roku 2004 bola jej produkcia sústredená do Vrchlabí, odkiaľ posledná „jednotková“ OCTAVIA zišla v novembri 2010. Firemné štatistiky uvádzajú celkovú bilanciu 973 071 liftbackov plus 472 492 verzií kombi! Slušné, však?