My obyčajní ľudia sme zvyknutí, že ak sa vo firme niečo pokazí, tak nastúpia údržbári a veci napravia. Lenže v tak veľke automobilke, akou je ŠKODA AUTO aj tá najjednoduchšia vec je predsalen trochu zložitejšia. Predstava, že sa niečo pokazí na výrobnej linke z ktorej denne schádza množstvo nových automobilov je nemysliteľná. Ako sa takým stratám vyhnúť? Šikovní a motivovaní Škodováci si poradili.
Jedným z prvých projektov je nasadenie metódy prediktívnej údržby v hale M13. Riešenie zvané MAGIC EYE tu slúži na sledovanie stavu a detekciu porúch pri pojazdových nosníkoch závesov, v ktorých sa po linke pohybujú vyrábané vozidlá, ale rovnako aj pri takzvaných „šínach“, čo je v podstate napájacie a dátové rozhranie pre zariadenie na linke. Systém sa skladá z potrebného hardvéru, ktorý je inštalovaný na jednom z rámov cestujúcich po linke spolu s karosériami, a samozrejme aj z pokročilého softvéru. Ten intenzívne využíva umelú inteligenciu. Na ráme je osadených šesť kamier, ktoré monitorujú stav sledovaných prvkov. Siedma kamera slúži na čítanie QR kódov, s ktorých pomocou systém určuje, kde sa práve čítacie zariadenie nachádza. Kamery sú napojené na výkonný počítač priamo na ráme, na ktorom analýzu nazbieraných fotografií paralelne vykonáva desať umelých neurónových sietí.
Najvyťaženejšia linka v Mladej Boleslavi, kde sa vyrábajú vozidlá ŠKODA OCTAVIA a ŠKODA ENUAQ iV je monitorovaná „Magickým okom“ v hale M13 prakticky bez prestávky. Počas jedného okruhu na linke, ktorý trvá tak dlho, ako cesta jedného auta na linke, nazbierajú kamery približne 450 000 fotografií. Tie sú okamžite analyzované a výsledky sa cez firemnú wi-fi sieť odosielajú do cloudu. Ak systém odhalí nejakú nezrovnalosť, upozorní na ňu operátora údržby, ktorý je v aplikácii schopný skontrolovať, či skutočne ide o vznikajúcu poruchu alebo len o planý poplach. Podľa toho je následne schopný naplánovať ďalšie kroky. Buď dať pokyn k okamžitej náprave, prípadne naplánovať úkony, ktoré vznikajúce poškodenie zatiaľ bez stupňa vysokej vážnosti odstránia pri niektorej z plánovaných odstávok. „Všetky odhalené poruchy nám následne pomáhajú systém ďalej učiť a priebežne ho tak zdokonaľovať,“ hovorí Filip Koliáš, vedúci Centrálneho technického servisu.
Vlastne sa týmto mení aj celé vnímanie samotnej profesie údržbára. Už nejde len o zručného a schopného technika a mechanika. Je to aj špecialista, ktorý navrhuje a vyvíja metódy pre prediktívnu údržbu. Česká automobilka teraz plánuje systém MAGIC EYE nasadiť aj v ďalších prevádzkach, nielen v tých čisto výrobných. ŠKODA AUTO už pre systém MAGIC EYE požiadala o udelenie patentu a záujem prejavil aj materský koncern Volkswagen.