Naše auto zvládne všetko!

Páľavu, mrazy, víchrice, nadmorské výšky, extrémne sucho či extrémnu vlhkosť, toto všetko musia zvládnuť dnešné moderné autá. ŠKODA AUTO dokáže svoje vozidlá dôsledne pripraviť na ich náročný prevádzkový život.

 

Kedysi testovací vodiči absolvovali tisícky kilometrov v rôznych extrémnych končinách sveta, aby preverili pripravovaný model ešte predtým, že sa spustí jeho sériová výroba. Dnes, v rozbehnutom 21. storočí technológií, dokážeme už väčšinu vecí simulovať „doma“ vo vývojových a testovacích centrách. Česká automobilka ŠKDA AUTO jedno takéto moderné pracovisko práve uviedla do prevádzky.

 

„Jasným trendom vo vývoji vozidiel je v súčasnosti maximálne využitie virtuálnych simulácií.  Tieto však treba niekde overiť a práve naše nové pracovisko nám toto umožní,“ vysvetľuje člen predstavenstva ŠKOD AUTO pre oblasť technického vývoja, Johannes Neft. Schopnosti nového Simulačného centra sú výnimočné aj v rámci koncernu Volkswagen. „Umožní nám to vykonávať testy vozidiel aj pre iné značky koncernu,“ potvrdzuje Johannes Neft. Práve  koncernovým úlohám bude slúžiť aj susedné pracovisko Emisného centra, kde ŠKODA AUTO nedávno sprevádzkovala jednu temperovaciu komoru a dva úplne nové emisné boxy na meranie emisií áut. Zatiaľ čo Simulačné centrum bude slúžiť najmä oddelením Technického vývoja, Emisné centrum poslúži ako pri vývoji vozidiel, tak na overovanie zhody sériových áut s homologačnými parametrami vykonávané oddelením Kvality.

 

Nové SIMULAČNÉ CENTRUM umožňuje napríklad simulovať jazdu v rozdielnych nadmorských výškach od 0 až do 5 500 metrov nad morom. Pracovisko je určené na komplexné testovanie vozidiel so všetkými typmi pohonov a validáciu virtuálnych výpočtov v širokom spektre jazdných a klimatických podmienok. Okrem nadmorskej výšky vie nová špeciálna komora navodiť aj množstvo ďalších podmienok. Autá tu môžu byť vystavené teplotám od -7 do +50 °C a relatívnej vlhkosti vzduchu od 10 do 95 %. Dynamometrické valce sú pripravené na vozidlá s výkonom až 300 kW a maximálnou rýchlosťou 265 km/h, takže tu autá môže okrem iného testovať aj oddelenie ŠKODA MOTORSPORT. Laboratórium je tiež vybavené špeciálnou traťou s dvojicou ventilátorov s priemerom 2,5 metra, ktoré umožňujú simulovať prúdenie vzduchu okolo vozidla. V laboratóriu sa dá testovať aj rôzna intenzita slnečného svitu a to až do výkonu 1200 W/m2.

 

Cieľom je preveriť najmä chladiaci systém a termomanagement auta, ale aj samotné pohonné ústrojenstvo vozidla a jeho správanie v extrémnych podmienkach aj z hľadiska tvorby emisií a spotreby. Preto je laboratórium okrem iného vybavené moderným analytickým systémom na meranie emisií. Na simuláciu jazdy v horách používajú na riadenie vozidiel špeciálne roboty, ktoré nahrádzajú vodičov. Obsluha smie totiž v komore pracovať iba v prípadoch, keď sa simulujú nadmorské výšky maximálne 2 500 metrov. Aby mohli testy v tak odlišných podmienkach prebiehať, má simulačná komora špeciálnu konštrukciu. Auto sem vojde dvojitými bránami, ktoré cez zafukovacie tesnenie zaistí hermetické utesnenie priestoru. Okrem dverí sa po vjazde za autom „zavrú“ aj lopatky aerodynamickej trate, ktoré vracajú vzduch za autom späť do celej meracej trate k ventilátorom. Na boku komory je obrie vyhrievané a odvetrávané okno z vrstveného skla, ktoré zaisťuje priehľad z velína do komory. A hneď vedľa sú špeciálne utesnené dvere. Tými sa obsluha dostane cez 85 centimetrov hrubý železobetónový múr do prechodovej komory. Až po uzavretí dverí do testovacieho priestoru dôjde k vyrovnaniu tlaku s bežným atmosférickým tlakom, aký panuje vo velíne.

 

Zaujímavé je uvedomiť si, že Simulačné centrum sa nachádza v Mladej Boleslavi v nadmorskej výške približne 220 metrov. Technika vie teda simulovať ľahký pretlak, aby dosiahla tlak na hladine mora, aj silný podtlak. Zatiaľ čo na hladine mora je bežný atmosférický tlak 1 013 hPa, v nadmorskej výške 5 500 metrov je tlak približne polovičný, teda iba 500 hPa. Vo vnútri testovacej komory pritom vždy panuje tlak atmosférický, zmeny tlaku vo vnútri komory vytvárajú na železobetónový sarkofág obrie sily. Rozdiel tlakov tu spôsobuje priehyb steny sarkofágu zhruba o jeden centimeter.

 

Pokiaľ ide o Emisné centrum, tak klimakomora umožňuje testovať autá pri teplotách od -40 do +65 °C, relatívnej vlhkosti 10 – 95 % a testovacej vojne zvládnu výkon až 250 kW. Špecialitou je rýchla schopnosť zmeny teploty, ktorá môže meniť teplotu o 1 °C / min. V emisnom centre testujú okrem vozidiel so spaľovacími motormi aj elektromobily, pri ktorých je potrebné v testovacích cykloch (najmä známom WLTP) preveriť spotrebu energie a maximálny dojazd vozidla. To je časovo náročnejší proces ako testovanie vozidiel so spaľovacími motormi. Aj preto tu vznikla spomínaná temperovacia komora, ktorá dopredu pripraví auto na teplotu testu.  

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.