Nádherná ŠKODA 1100 OHC

Je jedným z hlavných míľnikov značky ŠKODA v 120-ročnej histórii v motoristickom športe. Má ľahkú konštrukciu, nádherné dynamické tvary a výkonný motor, čo len dokladuje schopnosti mladoboleslavskej automobilky.

 

Miroslav Fousek bol ten chlapík, ktorý ako prvý verejnosti predstavil perspektívne auto českej automobilky. Člen továrenského pretekárskeho tímu s týmto krásavcom víťazne debutoval na mestskom okruhu v Mladej Boleslavi už v júni 1958. Vozidlo na prelome 50-tych a 60-tych rokov následne pilotovala celá plejáda našich automobilových pretekárov, no na štart 24-hodinovky sa po uzatvorení železnej opony už nedostalo. Škoda! ŠKODA 1100 OHC sa tak stala na krátku dobu hviezdou socialistických tratí. Dnes existujú iba dve vozidlá, pričom jedno je v mladomoleslavskom Škoda Muzeu a druhé reprezentuje značku v oficiálnom zastúpení ŠKODA UK na britských ostrovoch.

 

Prestížny dvojmiestny športový automobil sa do vývoja dostal v roku 1956 a mal nadviazať na doteraz jediný štart značky ŠKODA v 24h Le Mans v roku 1950. Základ špeciálu tvoril priestorový rám z tenkostenných rúrok, ktorý pomohol ideálnemu rozloženiu hmotnosti. ŠKODU 1100 OHC poháňal vpredu uložený radový štvorvalec s dvoma vačkovými hriadeľmi v hlave valca. Objem 1089 cm3 dával slušný výkon 92 koní. Spojka, päťstupňová prevodovka i rozvodovka boli sústredené vzadu, aby tvorili celok.

 

Auto malo rázvor 2200 mm a rozmery laminátovej karosérie boli 3880 x 1430 x 964 mm. Vďaka váhe iba 583 kilogramov neprekvapovalo vynikajúce zrýchlenie a maximálna rýchlosť až dvesto kilometrov za hodinu! Pomáhal k tomu aj nízky aerodynamický odpor elegantnej karosérie, ktorú stvoril konštruktér Jaroslav Kindel.

 

Po dvojici otvorených vozidiel s laminátovou karosériou (vyrobených v roku 1957-8) vznikli ešte v roku 1959 dve vozidlá s uzatvorenou karosériou, ktorá však už bola vyrobená z hliníkových plechov. Obidva tieto automobily boli neskôr zničený pri dopravných nehodách. Odborníci z reštaurátorských dielní v Mladej Boleslavi však teraz pracujú na znovuzrodení jedného z nich, vychádzajúc pritom z dochovaných prvkov rámu, podvozku aj motora. Ak sa to podarí, tak bude jediný svojho druhu na celom svete.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.