Predstavujeme vám poriadne pikantný koncept elektrickej ŠKODY ENYAQ RS Race.
To, že sa aj v motoristickom športe dejú veci, ktoré smerujú k čistej energii a niektoré série sa už dokonca začali elektrifikovať, nenechalo bokom stáť ani českú automobilku. To, čo stáleo za vznikom tohto neskutočne vzrušujúceho a inšpiratívneho konceptu športového elektrického vozidla najlepšie vypovedá Johannes Neft, ktorý je členom predstavenstva Škoda Auto pre oblasť technického vývoja, zmeny a prínos konceptu. „Auto Škoda Enyaq RS Race bolo vyvinuté úplne vo vlastnej réžii Škoda Motorsport. Vychádza zo sériového modelu Enyaq Coupé RS a vyznačuje sa sebavedomým dizajnom s výraznou závodnou DNA, vylepšenou aerodynamikou a vynikajúcou akceleráciou. Z hľadiska udržateľných riešení slúži nové koncepčné vozidlo tiež ako pilotný projekt pre budúce inovácie v sériovej výrobe. Biokompozitné diely viedli k výraznému zníženiu hmotnosti a s ohľadom na budúcu implementáciu ich teraz testujeme v motoršporte, vrátane aktuálneho závodného špeciálu Škoda Fabia RS Rally2.“
Ešte skôr, než sa do neho zahľadíte a zamilujete si ho, povedzme si niečo o ňom. Tento divoký špeciál vychádza zo sériového elektromobilu Škoda Enyaq Coupé RS, no prešiel množstvom úprav smerujúcich k športovým jazdným vlastnostiam i k celkovej udržateľnosti. Hneď niekoľko jeho častí je vyrobených z biokompozitných materiálov, čo znížilo hmotnosť oproti sériovému vozidlu až o 316 kilogramov! ŠKODA ENYAQ RS Race má tiež v porovnaní so sériovým prevedením znížený podvozok o 70 mm, dramaticky rozšírené blatníky (zadné dokonca o 116 mm) a množstvo aerodynamických úprav karosérie. Vnútri samozrejme nájdeme bezpečnostný rám, závodné sedadlá so šesťbodovými bezpečnostnými pásmi aj ďalšie závodné prvky bežné v súťažných špeciáloch. Pri návrhu všetkých týchto prvkov bol kladený dôraz predovšetkým na funkčnú stránku.
Pohon však zostal v sériovej podobe. Má teda dva elektromotory s celkovým výkonom 250 kW a batéria s kapacitou 82 kWh. Maximálna rýchlosť zostáva na 180 km/h, avšak vzhľadom na výrazne nižšiu hmotnosť je zrýchlenie z 0 na 100 km/h otázkou menej ako piatich sekúnd! ŠKODA ENYAQ RS Race tiež dostal úplne nový zvukový prejav, ktorý navyše pokračuje aj nad hranicou 30 km/h, čím podporuje súťažnú povahu vozidla.
Spomenúť však môžeme ešte množstvo ďalších závodných prvkov. Sú tu napríklad karbón-keramické kotúčové brzdy s desaťpiestkovými strmeňmi. Technickou novinkou je hydraulická ručná brzda, ktorá je spolu s pedálovou skupinou prevzatá zo súťažnej Škody Fabie RS Rally2. Úplne nový je celý systém chladenia bŕzd. Upravené je aj chladenie auta ako takého, sanie vzduchu k chladiču je prevedené zospodu vozidla, cez masku do vozidla vzduch neprúdi. Z toho dôvodu bolo potrebné upraviť aj pozíciu chladiča. Kolesá sú dvadsaťpalcové. Nové je aj riadenie - lineárne s rýchlym prevodom, namiesto progresívneho u sériového vozidla. Auto sa ovláda pomocou závodného volantu. Vnútri okrem už spomínaných prvkov nechýba ani automatický hasiaci systém.
Mimochodom, možno si spomeniete na rok 2021, kedy sme písali o spolupráci s Kreisel Electric a tímom Baumschlager Rallye & Racing. To bol prakticky prvý elektrický špeciál, ktorý niesol označenie Škoda RE-X1. Teraz teda ŠKODA MOTORSPORT predstavila svoj druhý elektrický súťažný špeciál, ktorá je vskutku nádherný. Nuž uvidíme, aká budúcnosť bude čakať ŠKODU ENYAQ RS Race.