Písal sa marec 1959 a na svet v Ženeve vykukli dve ikony z Mladej Boleslavi. Právom si dnes pripomíname 65 rokov modelov ŠKODA OCTAVIA a ŠKODA FELICIA.
Ženevský autosalón sa stal tradične miestom, kde boli svetu predstavované nové modely svetových automobiliek. Československo nikdy nestalo bokom a v marci 1959 predstavilo hneď dva modely. My ich po rokoch vnímame ako dve legendárne ikony, ktoré dali meno aj modelom v novodobej histórii značky po roku 1990.
Treba povedať, že modely Octavia aj Felicia vzišli z rozsiahlej modernizácie modelu prezývaného Spartak, pričom už nová predná náprava (doterajšie odpruženie listovým perom nahradené vinutými pružinami v kombinácii s teleskopickými tlmičmi) bola síce najvýraznejším vylepšením, nie však jediným. Konštruktéri zapracovali na znížení prenosu vibrácií, komforte ovládania či zlepšenom mazaní a chladení motora. Základná verzia modelu Octavia mala pod kapotou štvorvalcový motor s objemom 1,1 litra s výkonom 29,4 kW (40 k), ktorý cez štvorstupňovú prevodovku poháňal zadné kolesá, pričom vozidlo sa rozbehlo na najvyššiu rýchlosť 110 km/h. Výkonnejšia verzia bola Octavia Super s motorom s objemom 1,2 litra (33 kW/45 k), ktorá dosahovala maximum 115 km/h. Otvorená Škoda Felicia využívala dvojkarburátorovú verziu štvorvalca 1089 cm3, ktorá bola naladená na výkon 50 k (37 kW).
Automobilka v tej dobe už upustila od číselného značenie svojich modelov a nahradila ich slovnými názvami. Pri uzavretom modeli padla voľba na meno Octavia, ktorého základ tvorí latinská číslovka octava, teda ôsma. Jednalo sa totiž v poradí o ôsmy mladoboleslavský model vyrobený od roku 1945, z technického pohľadu bola Octavia zavŕšením konštrukčného radu predchádzajúcich siedmich vozidiel s chrbticovým rámom s nezávislým zavesením predných kolies a štvorvalcovými motormi. Táto rada začala modelom Popular a z posledného „Spartaku“, teda typu 440/445, bola následne odvodená práve ôsma v poradí Octavia.
Výroba atraktívneho kabrioletu s názvom Felicia, odvodeným z latinského slova felicitas, znamenajúcim šťastie, bola niečo výnimočné na tú dobu. Škoda Felicia bola nástupcom otvoreného vozidla Škoda 450, ktorý bol určený prevažne pre exportné trhy. Celkom bolo v rokoch 1958-1959 vyrobených len asi tisíc kusov tohto modelu. Mimoriadneho potenciálu nového modelu Felicia si však v automobilke boli dobre vedomí, a tak po výstavných marcových premiérach v Ženeve a Lipsku zamierili hneď v apríli 1959 tri nové kabriolety za „veľkú mláku“ “. Škoda Felicia sa tam predstavila na newyorskom autosalóne na výstavisku Colisseum, na ktorom sa zúčastnilo takmer sedem desiatok vystavovateľov z celého sveta. Následný záujem o československý kabriolet bol veľký, a to aj vďaka spoločnej propagácii s Miss USA 1957 Charlotte Sheffieldovou. Kariéra modelu Felicia nebola dlhá, ale zato mimoriadne úspešná. Až do roku 1964 bolo totiž následne vyrobených takmer 15 tisíc kusov pre trhy v Európe, Južnej a Strednej Amerike a Afrike.
Tak sami povedzte, môže história na tieto ikony zabudnúť? Nemôže! Práve teraz je to 65 rokov a my ich môžeme obdivovať rovnako, ako v čase ich premiéry v Ženeve. Teda, aspoň na obrázkoch.