Mýty a pravdy o elektromobilite

Odborníci zo ŠKODA AUTO vysvetľujú základné mýty a nepresnosti o eMobilite. Okrem iného sa dozvieme aj to, či je riziko požiaru elektromobilu väčšie, ako riziko požiaru klasického vozidla so spaľovacím motorom.

 

Sú elektromobily ekologickejšie ako vozidlá so spaľovacím motorom?

„Elektromobily v prvom rade neprodukujú žiadne lokálne emisie CO2 a prispievajú tak k čistejšiemu ovzdušiu v centrách miest. Inak možno povedať, že prevádzka elektromobilov je ekologická natoľko, ako ekologická je výroba elektriny v danej krajine. V tomto ohľade síce panujú veľké rozdiely, avšak tlak na väčšie využívanie obnoviteľných zdrojov rastie všade a v množstve krajín má už zelená energia väčší podiel ako energia z fosílnych zdrojov,“ hovorí Petr Konopka z oddelenia Modelového radu MEB.

 

Nepríde počas používania elektrického vozidla k výraznému zníženiu kapacity batérie?

„K určitému poklesu samozrejme príde. V prípade vozidiel CITIGOe iV a ENYAQ iV však zákazníkom môžeme zaručiť kapacitu minimálne 70 percent počas ôsmich rokov, prípadne do prejdenia 160 000 kilometrov,“ upresňuje Jan Špatný z tímu eMobility.

 

Nie sú údržba a servis elektromobilu drahšie a náročnejšie?

„Naopak, vodiči ušetria na veľkom množstve bežných nákladov. Odpadávajú pravidelné výmeny olejov, palivových filtrov alebo rozvodov. Vyššiu životnosť dosahujú aj brzdy, pretože väčšinu brzdného momentu poskytuje motor vďaka systému rekuperácie. To samozrejme neznamená, že užívateľ elektromobilu sa vyhne pravidelným servisným prehliadkam. Intervaly sú podobné, ako pri autách s konvenčnými motormi – práce však prebehnú rýchlejšie a lacnejšie,“ dodáva špecialista eMobility Jan Špatný.

 

Nie je málo miest na dobíjanie vozidiel?

„Sieť nabíjacích staníc sa neustále rozširuje a dnes už bezpečne pokrýva hlavné ťahy. S kartou Powerpass môžu vodiči prejsť celou Európou až so 195 000 nabíjacími bodmi. Na cestu do odľahlejších lokalít si trasu zatiaľ treba dobre naplánovať. Vodičom v tom pomôže aplikácia, v ktorej sa jednoducho vyhľadajú vhodné nabíjacie stanice. Pre každodenné jazdenie potom stačí, keď si elektromobil dobijú doma za lacnejší nočný prúd a v režime, ktorý šetrí batériu,“ hovorí koordinátorka projektu Klára Schönfeld.

 

Jak velké je riziko požáru akumulátoru?

„Testy nemeckého autoklubu ADAC preukázali, že riziko rozhodne nie je vyššie, ako pri vozidlách klasickej koncepcie. Elektromobil disponuje systémom, ktorý pri nehode odpojí akumulátor. Ak by aj napriek tomu prišlo k požiaru, potrebné sú iné postupy hasenia. Záchranné zložky už majú vyvinuté spoľahlivé postupy. Pri prípadnom požiari vozidlo hasia a ochladzujú zmesou vody a rozpúšťadla. Okrem toho je vo vývoji špeciálne rozpúšťadlo pre hasenie trakčných batérií, a to tak, aby neprišlo k chemickej reakcii s tvorbou nebezpečných látok,“ dodáva Zbyšek Orzech z Hasičského záchranného zboru ŠKODA.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.