Mimoriadne ŠKODOVKY

Automobily značky ŠKODA vnímame ako spoľahlivé, pohodlné a užitočné vozidlá, ktoré nám slúžia pre rôzne potreby. História ŠKODY je však oveľa pestrejšia a priviedla na svetlo sveta mnoho úžasných originálnych áut. Poďme si niektoré z nich pripomenúť.

 

Neviem ako vám, ale nám sa najviac páči letná variácia plážového vozidla na voľný čas v štýle dune buggies či beach buggies. Tie boli v sedemdesiatych rokoch celkom populárne a tak sa s touto myšlienkou pohrali aj v Mladej Boleslavi. Škoda Buggy , typ 736, vychádzala zo sedanu Škoda 110 s motorom vzadu. Inžinieri navrhli bezdverový kabriolet robustným rámom čelného skla a vysokým ochranným oblúkom nad hlavami pasažierov. Dizajn navrhol Josef Čech a štyri z piatich prototypov z rokov 1974-75 vyrobili učni mladoboleslavského učilišťa. Čarovné autíčko sa však do výroby nedostalo, pretože „legislatíva“ si našla dôvody, pre ktoré nezodpovedalo technickým predpisom na našich cestách. Nuž škoda, pretože to bola krásna ŠKODA.

 

Zopár rokov predtým (začiatkom sedemdesiatych rokov) spoločnosť Haroon Industries Ltd, ktorá v Karáči predávala vozidlá značky Škoda, prišla so zaujímavou verziou pre potreby miestneho trhu. Na podvozku staršej Škody Octávia vyrobili oceľový skelet, kombinovaný sklolaminátom. Vznikla pozoruhodná verzia Škoda Pick-up Skopak (skratka Škoda Pakistan). Za zmienku stojí, že po sklopení čelné skla mala táto verzia Škody výšku len 1100 milimetrov!

 

V rozvinutej socialistickej spoločnosti Škodováci však mysleli aj na potreby poľnohospodárov. V malej sérii tak vznikol začiatkom šesťdesiatych rokov model Škoda 998 Agromobil. Po troch prototypoch prišla v roku 1962 skúšobná desaťkusová séria ľahkého terénneho vozidla. Ľahko ovládateľný stroj s valníkovou nadstavbou bol dlhý 3,5 metra a prepravil až desať sediacich osôb, respektíve adekvátne množstvo nákladu. Okrem poľnohospodárov mal poslúžiť aj v lese a v iných oblastiach národného hospodárstva. Neskrývala sa ani možno využitia v armáde. V terénnych testoch vozidlo výborne obstálo, no aj napriek tomu sa do sériovej výroby nedostalo. Niekoľko áut tejto série sa tak najlepšie dochovalo vďaka filmovému štúdiu Barandov, keď si zahralo v niekoľkých filmoch.

 

Ak pôjdeme ešte hlbšie do histórie, tak narazíme na prototyp Škoda 932 (Kadlomobil). Žiaľ, vyrobil sa iba jediný exemplár, no treba povedať, že veľmi zaujímavý. Predbehol totiž svoju dobu o niekoľko desaťročí, keď koncept Karla Hrdličku mal motor vzadu s pohonom zadnej nápravy. Na podobnej koncepcii ľudového vozidla pracoval v Nemecku aj Ferdinand Porsche, preto nám „Kadlomobil“ trochu pripomína slávnejšieho „chrobáka“.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.