Súťažný špeciál ŠKODA 130 RS debutoval v roku 1975 a v 70-tych a 80-tych rokoch minulého storočia dosahoval úspechy v medzinárodných automobilových rely súťažiach aj na okruhoch. 50-ročné výročie je dôvod, aby sme si tento skvelý automobil pripomenuli.
V roku, keď česká značka oslavuje 130 rokov od svojho založenia si pripomína tiež niekoľko nádherných výročí. Práve uplynulo aj päťdesiat rokov od premiéry špeciálu ŠKODA 130 RS na mosteckom okruhu v roku 1975. Tento automobil sa zaslúži trvalé miesto v histórii motoristického športu. Jeho odkaz žije aj v označení RS, ktoré sa objavuje na najdynamickejších modeloch súčasnej ponuky značky ŠKODA AUTO.
Vo svojej dobe vyjazdila ŠKODA 130 RS celý rad mimoriadnych výsledkov a je jedným z najikonickejších modelov českej automobilky vôbec. Model, ktorý nadviazal na silné stránky svojich predchodcov ŠKODA 180 RS a ŠKODA 200 RS, sa vďaka svojej dynamike stal rýchlo zdatným súperom svetovej konkurencie. Pri príležitosti päťdesiateho jubilea sú teraz v Škoda Múzeu v Mladej Boleslavi vystavené tri exempláre, ktoré sú z depozitu múzea.
Ľahká konštrukcia a vynikajúce jazdné vlastnosti boli hlavným kľúčom k úspechu tohto modelu. Na pohon vozidla slúžil kvapalinou chladený štvorvalcový motor s objemom 1,3 litra s rozvodom OHV, umiestnený za zadnou nápravou. Jeho výkon sa postupne zvyšoval z pôvodných 113 koní až na 142 koní v okruhovej závodnej verzii. Vďaka použitiu panelov z hliníkovej zliatiny a komponentov zo sklolaminátu pre stavbu karosérie, vážilo závodné vozidlo iba 720 kg, čo mu umožnilo dosiahnuť maximálnu rýchlosť 220 km/h. Skutočná sila mladoboleslavského súťažného vozidla však spočívala v jeho ovládateľnosti a obratnosti. Jeho vyvážená konštrukcia dodávala istotu vo všetkých jazdných podmienkach. V pôvodnej továrenskej špecifikácii bolo vyrobených takmer 200 kusov a ďalšie desiatky kusov boli postavené súkromne s využitím továrenských komponentov.