Kto z vás zažil ŠKODU 120 GLS?

Jazdili na nej niektorí naši rodičia a neskôr si ju dovolili niektorí z nás, ako retro-návrat k dobám našej mladosti. Pamätáte si ešte tento niekdajší klenot automobilky ŠKODA?

 

Ak by sme si odmysleli báječnú ŠKODU 110 R, tak pokojne môžeme povedať, že ŠKODA 120 GLS bola vo svojej dobe vlajkovou loďou mladoboleslavskej automobilky. Už v označení ŠKODA 120 GLS je zašifrovaná luxusná výbava populárnej „stodvadsiatky“ - Grand de Luxe Super. Štandardnou verziou bol vtedy model označený ako ŠKODA 120. O stupeň vyššia výbava niesla označenie ŠKODA 120 L (de Luxe). Nasledovalo označenie 120 LE (de Luxe Économique) s úspornejším prevodom pre diaľničnú prevádzku, potom 120 LS (de Luxe Super) so štvoricou predných svetlometov namiesto bežných dvoch, a napokon aj 120 GLS, teda Grand de Luxe Super.

 

Nazrime však trochu viac do histórie a povedzme si niečo vzniku tohto modelu. Začiatky 120-ky GLS sa datujú do roku 1976, keď vo Vrchlabí vyrobili štyridsať kusov overovacej sérei sedanu GLS. Pre odlíšenie a zatraktívnenie výzoru bola séria osadená štvorsvetlovou prednou maskou, ktorá bola v tomto prípade navyše bohato obložená prvkami z nerezového plechu. Oproti štandardným modelom pozostávala z lesklého rámčeka, odlišnej mriežky chladiča a lisovaných panelov pod kvartetom hlavných svetlometov. Z nerezového plechu bolo aj orámovanie zadného čela, kapôt, rámov bočných okien a rovnako tak aj ďalších menších ozdobných prvkov karosérie. Od modelového roku 1981, v rámci modernizácie, počet nerezových prvkov klesol.

 

Model 120 GLS nabehol na sériovú výrobu v auguste 1978, pričom však až 80 % produkcie smerovalo na vývoz. „Luxusná“ ŠKODA 120 GLS bola jedným z následníkov vozidiel s obľúbeným zadným náhonom, ktorých produkciu v roku 1964 začal model ŠKODA 1000 MB. Po modeloch ŠKODA 100 (110) práve modelový rad ŠKODA 105, 120 a 130 prevzal túto štafetu, ktorá dominovala produkcii až do roku 1989.

 

Štvorvalcový motor bol umiestnený za zadnou nápravou a mal objem 1 174 cm3, čo poskytovalo výkon 58 k (42,7 kW). Maximálka ŠKODY 120 GLS bola na úrovni 150 km/h, čo na tú dobu, keď sa jazdilo po tých pár kilometroch našich diaľnic maximálne povolenou rýchlosťou 110 km/h, pomerne slušné. „Luxusnejšie“ auto znamenalo aj „luxusnejší“ benzín Super s oktánovým číslom 96. Komfort a bezpečnosť zvyšovali napríklad aj pevnejšie výplne dverí, obloženie priečky volantu či nastaviteľné opierky hlavy, čo v tom čase rozhodne nebola samozrejmosť. V zime prišlo vhod aj vyhrievanie zadného okna. Na svoju dobu jednoducho – paráda!

 

Konkrétne vozidlo, ktoré teraz predstavuje česká automobilka bola vyrobená v apríli 1978 vo Vrchlabí a do ŠKODA Múzea sa dostala v roku 2012 od pôvodného, prvého majiteľa. Následne preša rozsiahlou rekonštrukciou a dnes patrí medzi predstaavované exponáty v Mladej Boleslavi.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.