Koniec éry prototypov?

Pri vývoji novej ŠKODY ELROQ sa postupovalo doteraz nepoznanými postupmi. Nový model vznikal prakticky bez prototypov. Ako? Čítajte na našej webovej stránke.

 

Od prvopočiatku vznikajú nové vozidlá tradičným postupom. Nápad sa narysuje a postupne sa realizuje. Najprv model a potom skutočný prototyp, ktorý sa skúša a posúva vývoj do ďalšej fázy prototypu. Nasledujú testy a až potom, po doladení, prichádza vozidlo do výroby. Doba sa však mení. My už dnes vieme, že namiesto rysovacích dosák dnes nová generácia tvorí už vo virtuálnom priestore priamo v počítačoch a vývoj technológií sa dokonca posunul tak, že výkonná „mašinka“ dokáže nasimulovať akékoľvek podmienky a vozidlo môžeme testovať virtuálne. A práve týmto smerom sa tentoraz vydali pracovníci českej automobilky pri vývoji nového modelu ŠKODA ELROQ.

 

Že nový elektromobil ŠKODA ELROQ vznikol v podstate bez prototypov potvrdzuje a Milan Vostrý, ktorý je projektovým manažérom prototypov „Prvé skúškové vozidlá sme stavali v spolupráci s ďalšími oddeleniami priamo na výrobnej linke. Prototypov sa zvyčajne vyrába niekoľko desiatok. Bežne vznikajú v špecializovanej prototypovej dielni. A hoci sme finálny lak robili u nás v prototypovej dielni, tak prvé kusy modelu Elroq a jeho časti, prešli sériovou zvarovňou, lakovňou a montážnou linkou. Tento postup umožnila skvelá spolupráca mnohých oddelení. Počnúc od našej prototypovej dielne cez konštrukciu, lakovňu, zvarovňu, montáž, plánovanie výroby, technológie montáže, logistiky i ochrany závodu.“

 

Takýmto spôsobom spolupráce vzniklo v dvoch vlnách celkom šestnásť skúškových vozidiel, na ktorých vykonali odborné útvary svoje skúšky. „Nešlo o prototypy v pravom zmysle slova. Tento postup však uľahčil ďalšie fázy prípravy výroby na montáži v hale M13, vrátane nábehu výroby predsériových vozidiel,“ dodáva Milan Vostrý.

 

Výhodou tohto postupu bolo, že si mnoho oddelení priamo vyskúšalo, ako sa bude auto v ich prostredí správať a vyrobené vozidlá mohli zamieriť priamo z výrobnej linky ku konkrétnym skúškam (testami životnosti a crash testami). To značne minimalizuje finančné náklady.

 

Mimochodom, veľmi dôležité sú aj testy hlučnosti. Pri elektromobile by sa mohla zdať, že odpadá zvuk spaľovacieho motora, no nastupujú ďalšie veci, ako vysvetľuje Michal Nemec, koordinátor testov akustiky. „Vzhľadom na absenciu klasického agregátu vystupujú do popredia iné hluky, ktoré môžu v prípade vozidiel so spaľovacím motorom zostať skryté. Napríklad na aerodynamický hluk a hluk odvaľovania pneumatík, ale aj na rôzne iné hluky, ktoré ovplyvňujú odlišnosti vo výrobe vozidiel. Zvuky sa hodnotia objektívne (za pomoci zvukových nahrávok) aj subjektívne, teda s figurantmi alebo testovacími jazdcami.“ Pri elektromobiloch sa môžu objaviť aj nové zvuky. Napríklad rôzne pískanie a húkanie spôsobené celou vysokonapäťovou elektrickou sústavou. Špecialitou elektromobilov je potom povinný zvuk, ktorý musia autá vydávať pri jazde v rýchlostiach od šiestich do dvadsiatich kilometrov za hodinu. „Toto upozornenie chodcov na blížiaci sa elektromobil musíme vyladiť tak, aby sme vyhoveli všetkým legislatívnym požiadavkám,“ vysvetľuje Michal Nemec.

 

Ako vidno, testy vozidiel sú naozaj dôkladné a náročné. Len spomínané akustické testovanie modelu Elroq zabralo celkom cez 2 000 hodín. To je v prepočte na osemhodinový pracovný deň viac ako 250 dní. V skutočnosti sú testy samozrejme rýchlejšie, pretože sa skúša viac vozidiel naraz a práca prebieha aj na smeny. Akustické testovanie je však iba zlomok toho, čo sa počas vývoja na aute skúša. Okrem spomínaných crash-testov sa testuje napríklad softvér vozidla, prebiehajú klimatické testy (aj v špecializovaných klimakomorách), rôzne kvalitatívne a overovacie skúšky i skúšky homologačné. Cieľ je pritom jediný. Dodať zákazníkovi čo najkvalitnejšie auto.

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.