Kľúčik, kľuka alebo Kessy?

Koľkokrát ste dnes štartovali svoje auto? Že neviete? Áno, dnes je to taká bežná rutina, že si ju už neuvedomujeme. Ale vždy tomu tak nebolo. Naštartovať auto bolo niekedy dosť náročné. Pripomeňme si to.

 

Niekedy v prvopočiatku automobilizmus bolo pred samotným naštartovaním potrebné urobiť niekoľko povinných úkonov. Začínalo sa otvorením prívodu paliva, nastavením páčky predstihu na volante, otvorením olejového mazania a zapnutím zapaľovania. Vodič si musel skontrolovať, či má zaradený neutrál a potom mohol konečne predstúpiť pred štartovaciu kľuku. Vlastne „korbľu“, ako sa vraví po našom na Východe. V podstate to vychádzalo z nemeckého kurbel. A tak sa dlhé roky „korbľovalo“. Lenže náš motor ešte nenaskočil. Kľuku bolo treba najprv zatlačiť, aby zapadla. Potom sa muselo kľukou pootáčať, aby sme odhadom zachytili miesto, ktoré dávalo odpor kladený kompresnou fázou cyklu. To bol správny bod. A prišiel najdôležitejší moment. Prudké šklbnutie kľukou (alebo točenie, kým to nenaskočilo). A ako motor zastaviť? To bolo oveľa jednoduchšie – prerušením elektrického obvodu, ktorý dával iskru. A to už len stačilo pootočiť kľúčikom.

 

Veru, začiatky boli dosť zložité  vyžadovali si aj kus odvahy. Našťastie, ako šiel vývoj, tak sa to postupne zjednodušilo do dnešnej podoby. Približne pred sto rokmi sa v automobiloch z Mladej Boleslavi začali uplatňovať elektrické štartéry. Na vozidlách L&K bolo tlačidlo púšťajúce elektrický prúd do „sklopkového štartéra“. Pastorok sa totiž k ozubenému venci zotrvačníka motora priklápal. Neskôr sa presadilo vysúvanie pastorku v pozdĺžnej osi štartéra. Najspoľahlivejšie tento posun zaistilo mechanické zariadenie, obvykle pedál na podlahe. Taký mala napríklad predvojnová Škoda Rapid alebo „Tudor“ čiže Škoda 1101/1102 zo 40. rokov. Jeho zošliapnutie zároveň zoplo elektrický obvod a štartér sa roztočil, po uvoľnení pedála ho spätná pružina vytiahla zo záberu a obvod sa opäť prerušil. Následník „Tudorov“, populárny predchodca Octavií prezývaný „Spartak“ (Škoda 440 z polovice 50. rokov), namiesto pedálu vsádzal na tiahlo pod volantom.

 

Zaujímavé je, že pri luxusnejších vozidlách sa však už od 20. rokov minulého storočia používali štartéry samočinne zasúvané do záberu. Skutočnú raritu predstavuje Škoda Hispano-Suiza, ktorej prvý vyrobený exemplár slúžil desať rokov československému prezidentovi T. G. Masarykovi. Tento model dostal dva akumulátory, pričom každý z dvoch nezávislých elektrických obvodov mal na prístrojovej doske vlastné tlačidlo. Vodič si teda mohol vybrať, ktoré stlačí. Ak boli akumulátory slabé, mohol aktivovať obidva súčasne!

 

Vážnym míľnikom v dejinách štartovania vozidiel Škoda bol model ŠKODA 1000/1100 MB, ktoré prišlo na trh v roku 1964. Vodič mal dva kľúčiky. Jedným odomkol dvere a druhým, zasunutím do spínacej skrinky, naštartoval. Spínacia skrinka sa už z prístrojovej dosky presunula na stĺpik volantu. Starší isto spomenú aj na sýtič, ktorý bol na Škodovkách vyrábaných až do 90-tych rokov 20. storočia umiestnený na podlahe, v strednej konzole. Napriamilo sa tak spojenie páčky sýtiča, lankom, s karburátorom. Samočinný sýtič, vďaka ktorému odpadla predtým rutinná procedúra spojená so studenými štartami, sa objavil nakrátko už pri ŠKODE 1000 MB a potom znova až s modelom ŠKODA FAVORIT (od 1987).

 

Mimochodom vývojom prešli aj kľúčiky. Pôvodne boli jednoduché a ľahko falšovateľné. Podľa dodávateľa príslušenstva Bosch sa im „nadávalo“ „bošáky“. V prípade núdze ich dokonca bol schopný nahradiť aj obyčajný skrutkovač!? Neskôr sa začal používal jednostranný zúbkovaný kľúčik, takže za tmy si vodič musel hmatom overiť v akej polohe ho zasunúť do spínacej skrinky. Následne 90-tych rokoch sa vrátili obojstranné kľúčiky, ktoré už však boli oveľa lepšie zabezpečené. Počnúc modelom ŠKODA FELICIA (1994) už pribudol aj imobilizér - teda elektronické zariadenie brániace naštartovaniu motora po vložení nesprávneho kľúča. Veľmi praktickou inováciou sa v roku 1999 pri vozidle ŠKODA FABIA stal prechod na sklopné kľúče, ktoré už netrhali vrecko na nohaviciach.

 

V 21. storočí prišiel bezkľúčový systém KESSY. Prvýkrát ho ŠKODA uviedla pre model ŠKODA SUPERB v roku 2010. Kľúč, ktorý stačí mať vo vrecku, rozpozná štartovací systém po stlačení štartovacieho tlačidla a stačí jednoduché stlačenie palcom. Nuž a aktuálne posledným krokom na ceste k ideálnemu štartovaniu sú dnes elektromobily radu ŠKODA ENYAQ iV. Tie sa zaobídu sa aj bez stláčania tlačidla. Jednoducho nasadnete, pripútate sa, presuniete volič radenia do polohy „D“ a vozidlo sa samo rozbehne. Tak čo poviete na toto? O tom naši dedovia ani nesnívali, však?

Aby sme vedeli poskytovať čo najlepší zážitok na našich webových stránkach, vrátane prispôsobenia obsahu a reklám, poskytovania funkcií sociálnych médií a analýzu návštevnosti, používame súbory cookies. Medzi tieto súbory cookies patria cielené súbory cookies pre médiá a súbory cookies pre funkcie pokročilej analýzy. Kliknutím na tlačidlo Prijať súhlasíte s používaním súborov cookies.